Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Allsvenskan - Oskarshamn

Att säsongens allsvenska är jämnare än någonsin får jag bekräftat när jag tippar Oskarshamn utanför playoff. På pappret har Oskarshamn ett bra lag och man har ersatt spelarförlusterna mycket intressant. Framförallt så ser jag framemot att få se Scandella sudda ut "floppstämpeln" han orättvist drog på sig i Rögle.
 
 
 
Nyförvärv: Niklas Enberg Sundsvall, Dave Lindarv Olofström, Victor Svensson Kallinge/Ronneby, John Vigilante Asiago, Giulio Scandella Val Pusteria, Mattias Granlund Skellefteå J20, Kirill Starkov Sönderjyske.
 
Förluster: Troy Davenport, Tero Konttinen, Jakob Bertilsson, Mikael Lidhammar, Nicklas Jadeland, Martin Olsson, Viktor Gibbs Sjödin, David Rodman, Chris Nybeck, Matt Ryan.
 
----
 
Lagets målvakter: Frölundalånet Linus Fernström lär ta hand om spaden och det är dags för honom att kliva fram ordentligt nu. Linus var en av fem målvakter som stod i Oskarshamnsmålet förra säsongen och var den som fick förtroendet fullt ut när det var dags för förkvalserien. Där spelade han helt stabilt och trots 0-7 mot Rögle så landade Fernström på en räddningsprocent på 90,6. Bakom finns Alexander Bengtsson som fick stå en hel del redan förra säsongen och lär få sina chanser nu också. Två målvakter som väntar på sitt riktiga genombrott och om Oskarshamn ska nå topp-7 denna säsong måste det komma nu. Jag tror på Fernström.
 
Backarna: Här har Oskarshamn stärkt upp samtidigt som man fått behålla det som var värt att satsa vidare på. Konttinen kunde inte återupprepa succén när han återvände till Oskarshamn nu senast. Därför anser jag att man stärkt upp backsidan. Ersättaren Niklas Enberg som vi känner till mycket väl från åren i Troja är en mycket bra allsvensk back. En stabil back som hade en nyckelroll i Sundsvall förra säsongen. Nu får han alla förutsättningar att växa i en bättre omgivning. Kvar finns flera tongivande backar, främst Sam Lofquist som växte fram till en riktig succévärvning. När Oskarshamn spelade mot Rögle så uppmärksammade man Sam både på gott och ont. Med en säsong på stor is i bagaget så kommer han att växa fram till en nyckelspelare i år. Kan mycket väl hamna i Elitserien om utvecklingen fortsätter där den stannade i våras. Annars vill jag hålla Daniel Ljungqvist som "pappan" där bak. En ledare med stor rutin. Förväntningarna på Maxim Matushkin var höga inför förra säsongen, han levde inte upp till dem. Inte enligt mig i alla fall. Däremot så har han nu alla förutsättningar att ta för sig offensivt i allsvenskan också. En spelare som tränare Söderström känner till mycket väl och som han nu fått in i sin trupp är, Dave Lindarv. En poängstark back som spelat i Olofström de senaste säsongerna med framgång. Krigar just nu på ett tryout-kontrakt. Oskarshamns backbesättning ser bra ut och där flera av backarna har potential att slå igenom i vinter.
 
 
Forwards: Av de man tappat märks väl Jadeland mest. En pålitlig matchvinnare som nu flyttat hem till Malmö. In har man hämtat två stycken "Röglefloppar", Kirill Starkov och Giulio Scandella. Starkov måste visa att han håller nu. Det känns lite som att det är hans sista chans i Sverige. Det finns absolut potential. Han fick chansen i Rögle där tålamodet var alldeles för stort. Trots att det aldrig lossnade fick han fortsätta att spela powerplay och fem mot fem i avgörande lägen. Till slut gick fick han lämna laget tillsammans med Magnus Häggström. Scandella däremot, när han värvades av Roger Hansson så var det för elitseriespel. Det såg ut att bli ett lyckat sådant också. Sedan bröt han foten och därefter blev det pannkaka av alltihop. Så jag tror absolut att han kan leverera för Oskarshamn. Kvar finns Joakim Hagelin som ryktades vara på glid till Linköping. Nu blev han kvar och det betyder naturligtvis massor för Oskarshamn. Det finns flera mycket bra spelare på nivån. De jag tänker på i första hand är McGrath, Valdix, S.Öhman och Poulsen. Man har även en joker i form av John Vigilante som strax ansluter. En amerikansk forward med nästan 300 AHL-matcher på sitt CV. Vad kan Malmögrabbarna, Öhman och Svensson bjuda på?
Som ni ser så finns det absolut potential i laget för att nå en klart bättre placering än den jag tippar.
 
Han blir lagets flipp: Giulio Scandella känns given här. I VM var han två snäpp vassare än övriga lagkamrater i Italien och kommer med sin snabbhet och målfarlighet att tillföra Oskarshamn spetsegenskaper.
 
Flopp: Kirill Starkov känns som ett stort frågetecken. En humörspelare som Söderström måste få igång direkt. Börjar Starkov att grubbla så kan han bli fruktansvärt ineffektiv. Som jag skrev ovan, i Rögle var tålamodet enormt. Han gick före spelare som Simon Olsson trots att han aldrig levererade.
 
----
 
Hallå där, Joakim Hagelin!
 
Hur ser du på säsongen?
- Det ser ut att bli en väldigt rolig säsong. Vi har fått många nya intressanta spelare. Sakta men säkert så växer vi ihop till en stark grupp också.
 
Nya spelare, två av dem är så kallade "Röglefloppar", Starkov och Scandella. Även om det är lite orättvist att hänga ut Scandella som en sådan. Vad kan du säga om de båda?
- Två spelare med rutin från bra nivå. Scandella är fruktansvärt snabb och vad jag hört så gjorde han bra ifrån sig i Rögle också innan han bröt benet. Två spännande nyförvärv, det tycker jag absolut.
 
För din egen del, du var känd som en defensiv forward men förra säsongen hände något. Du stänkte in 20 mål och passade fram till 12. Hur gick den förvandlingen till?
- Ja, jag fick en bra sommarträning till att börja med. Sedan fick jag stort förtroende av tränaren och jag tog chansen när den kom. Puckarna trillade in helt enkelt.
 
Därmed har dina förväntningar på dig stigit ordentligt till denna säsongen, hur känner du själv?
- Jag har höga förväntningar på mig själv också. Jag vill visa att det inte var en engångsgrej utan att jag kan visa upp en jämn hög nivå.
 
Det snackades om att du var aktuell för Elitserien. Var det konkret intresse?
- Det fanns konkret intresse, säger Hagelin utan att vilja nämna var intresset kom ifrån.
 
Varför blev det inget?
- Det var mitt kontrakt med Oskarshamn som stoppade det.
 
Känns det surt att missa chansen?
- Nej, inte speciellt. Det är bara att leverera och göra allt för Oskarshamn en säsong till. Gör jag det lika bra så kommer säkert en ny chans.
 
Vem kommer att göra en "Jocke Hagelin" i år, dvs slå igenom ordentligt?
- Det hoppas jag att många gör men måste jag säga en så säger jag Mattias Granlund som vi fått in från Skellefteå En hårt jobbande forward som skapar bra ytor åt oss andra.
 
----
 
Svar på tal med Hagelin!
 
Er svaghet hittar jag längst bak. Målvakterna kommer inte bära er till playoff.
- Vi har starka målvakter. Jag tror på Linus Fernström och han kommer att växa ännu mer denna säsong.
 
Oskarshamn får svårt att nå playoff. Konkurrensen är för hård.
- Som du säger, det är många bra lag som siktar på playoff. Det blir tufft men får vi ihop gruppen så tror jag vi når fram.
 
Joakim Hagelin spelar i Elitserien 2013/2014.
- Haha, det får vi se.
 
Grönvitasumo tippar HockeyAllsvenskan 12/13 (Klicka på valfritt lag för att se genomgång av det laget)
 
1.
 
Jag synar även Elitserien och den genomgången hittar ni här.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.