Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 14

Nu är det laget jag tror slutar sist, Sundsvall. Ingen spektakulär gissning men hur många gånger jag än försöker se saker som gör laget bättre än något annat faller det ihop någonstans.



Bra värvningar: Mattias Wennerberg SG Cortina, Eric Moe Leksand, Adam Rundqvist Färjestad, Tobias Lindström Lörenskog, Aatu Hämäläinen Hokki.

Tunga förluster: Stefan Espeland Borås, Marcus Högström Timrå.

Lagets målvakter:
Axel Brage känns som den troliga ettan. Lånet från Linköping pendlade förra säsongen mellan olika klubbar, Linköping, Tingsryd och Troja. Nu lånas han ut till ytterliggare en klubb och jag hoppas att han får kontinuitet i Sundsvall. Annars känns det som att Brage kommer att gå till spillo. Bakom Brage finns en annan mycket lovande målvakt som också väntar på sitt riktiga genombrott, Gustaf Lindvall. Redan förra säsongen fick han chansen i Elitserien och Timrå utan att ta den. Tycker att målvaktssidan känns väldigt osäker, det är mycket som ska stämma för att någon blommar ut.

Backarna: Det mesta kommer på förhand handla om Leksandsförvärvet Eric Moe. Jag har en annan back som jag tror det kan gå väldigt bra för framöver och det är Dennis Bozic som redan som 18-åring fick känna på Elitserien. Nu har han lämnat Linköping och tillhör Sundsvall helt och hållet vilket kommer lyfta honom.

Forwards: Känns som seriens sämsta forwardsbesättning, på pappret. Wennerberg är ett meriterat och bra förvärv i Sundsvall som kommer vara nyttig. Sen är en spelare som Thorell ett år äldre och är helt klart en spelare för Elitserien. Bakom där ser det inte allt för bra ut även om det kan gå bra för Rundqvist och Lindström tex. Hämäläinen känns som en joker.

Han blir lagets flopp:
Jag måste skriva Eric Moe. Han är inte en dålig back men förväntningarna på honom i Sundsvall är för stora. Det är ingen klassback utan snarare en potentiell sådan. Därför ger jag min floppvarning på Moe.

Flipp:
Adam Rundqvist lämnar Färjestad och tryggheten under pappa Thomas. I Sundsvall har han alla möjligheter att få den speltid han behöver för att ta steget till seniorhockeyn på allvar. Förra säsongen fanns Adam i Borås utan att riktigt slå igenom. Det kan komma nu.

-----

Det är många som kan blomma ut
men det är inget som är säkert så därför tycker jag att Sundsvalls trupp ser för svag ut för att klara av att hålla sig kvar i Hockeyallsvenskan utan kval.

-----

Hallå där Dennis Bozic
!

Hur är känslan i Sundsvall inför säsongen?
-
Det känns bra. För mig och min känsla så var avslutningen förra året ett bra avstamp så det känns bra nu inför denna säsongen.

För din egen del måste det kännas skönt att ha bestämt dig för en klubb där du nu vet du kan stanna en hel säsong?
- Det känns grymt bra och skönt. Det var länge sedan jag hade den tryggheten som jag tror är viktig för alla.



Vilka lag ser du som favoriter?
-  Malmö.

-----

Svar på tal av Dennis Bozic.

Jag säger att era målvakter inte håller för att hålla Sundsvall kvar i allsvenskan.

- Där kan jag inte hålla med, Gustaf spelade och tränade jag med förra säsongen och har en grym glöd. Brage har jag känt och spelar med några år och får han bara vara skadefri så kan han verkligen stänga matcher till oss i vinter.

En enda spelare som är 30 år (Wennerberg i augusti). Ni är för orutinerade för att kunna resa er efter motgång.

- Jag förstår att det ser ut så om man kollar på pappret men samtidigt handlar det om att våga ta ansvar och det har ju visat sig att unga spelare växer av det, ett exempel som är bra är Anton Lander.


Ni kommer sluta sist.
- Det tror jag inte, det är absolut inte min känsla.

Bozic kommer att utvecklas till en klassback som bara ser Sundsvall som ett steg att utvecklas tillfälligt på
.
- Det hoppas jag på, drömmen är ju att bli en klassback och det var naturligtvis tanken med denna flytt att hitta lite arbetsro och få spela på ett och samma ställe. Sen är det lättare att utvecklas när man trivs bra och det gör jag i Sundsvall som passar mig perfekt just nu, avslutar Dennis Bozic till gronvitasumo.se.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Oskarshamn
11.
12.
13.
14. Sundsvall



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.