Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 12

Dags att syna Troja-Ljungby, "laget som aldrig går upp". Laget är nog det lag som tappast flest tongivande spelare i hela serien och det kommer att märkas. Jag tror inte att Troja kommer kunna utföra några mirakel i vinter utan får inrikta sig på en ny bottenstrid.



Bra värvningar:
Carl Gustafsson Rögle, Janos Vas Tingsryd, Ziga Pavlin Ljubljana, Viktor Amnér Mora, Trevor Koenig Storhamar.

Tunga förluster:
Sami Sandell Luleå, Mattias Persson Luleå, Niklas Karmhag slutar, P.J Atherton, Joel Johansson Örebro, Daniel Håkansson slutar (?).

Lagets målvakter:
Trevor Koenig och Jonas Gunnarsson ska kampera om målvaktsplatsen. Nej vänta, Koenig är självklar etta. Han har de senaste säsongerna spelat i olika länder, Danmark, Frankrike, Norge och nu alltså i Sverige. Känns som en bra målvakt på förhand men 37 år i vintere och han lär dala ordentligt när han tappar suget.

Backarna:
Ziga Pavlin är backjätten som ska leverera och samtidigt hålla rent. Han fyller Karmhags lucka. Bakom finns en annan back jag gillar, Viktor Amnér från Mora. En liten rörlig back.

Forwards: Den klart intressantaste spelaren man fått in i mina ögon är självklart Carl Gustafsson. Han kan växa enormt i Troja och jag ber till gud att han får hålla sig hel under en hel säsong. Förra säsongen i Rögle blev tidigt förstörd men när han återkom blixtrade han till då och då. Trojas forwardsbesättning är ung och spännande. En jag tror tar ett steg till denna säsong är Djurgårdsprodukten Mikael Ahlén.

Han blir lagets flopp: Jag hittar ingen speciell floppvarning. Snarare är det backsidan som känns tunn och oerfaren.

Flipp:
Carl Gustafsson har stor potential att bli en bra elitseriespelare och i Troja kommer han att få den plats han vill ha. En nyckelspelare!.

-----

Trojas unga killar
har blivit ett år äldre och i år kan det mycket väl bli ett bra år för många av dem. Tycker ändå att man inte har ersatt Sandell och Persson som lämnar ett jättehål i laget efter sig. Håkanssons rutin är också borta.

-----

Hallå där Mikael Ahlén!

Första säsongen i Troja gick oväntat bra för dig men oväntat dåligt för laget. Håller du med och kommentar till det?

- Jag tycker att vi som lag att vi inte kom upp i den standarden som vi skulle, speciellt försvarsmässigt. Jag tycker att min säsong gick helt ok, mycket tack vare bra spelare omkring mig och mycket förtroende.


Hur ser du på denna säsong?

- Denna säsong ser spännande ut med ett ungt och hungrigt gäng och med många spelare som är redo för nästa steg i karrären.

Ni har fått Carl Gustafsson från Rögle, din uppfattning om honom?

- Calle är en grymt bra kille som alltid sprider positiv energi och alltid ger 100% på isen. Rögle kommer få ångra att dom släppte honom.

-----

"Svar på tal"

Troja har tappat alldeles för många tongivande spelare och ersatt dem med sämre kort. Ni är ett svagare lag denna säsong.

- Visst har vi tappat tongivande spelare, men jag tror att poängen kommer spridas ut mer över alla femmorna. Då jag tycker att vi har en bredare trupp i år.

Förutom målvakten så saknar ni rutin. Det betyder att ni kommer få svårt i längden och resa er från svackor.

- Förra året hade vi svårt att resa oss från svackor även fast vi hade massor med rutin, så jag tror inte det har med rutin att göra.

Koenig fyller 37 i höst och kommer att dippa rejält. Er backup Gunnarsson håller inte måttet
!
- Hur gammal är Hasek? Gunnarsson är ett ämne för jvm så jag är inte ett dugg orolig.

Troja kommer inte att kunna undvika negativt kval med dagens trupp.

- Vi ska göra allt för att undvika det, avslutar Mikael Ahlén till gronvitasumo.se.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11.
12. Troja
13.
14. Sundsvall



Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.