Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo tippar Hockeyallsvenskan - Plats 9

Min ranking fortsätter och idag är det dags att syna Bofors. På pappret har man ett hyfsat lag utan att någon sticker ut. Jag tror att Bofors klarar sig utan kval helt och hållet. Man når varken playoff eller bottenplaceringarna.


Bra värvningar: Daniel Bellissimo Asiago, Kasper Jensen Rödovre, Niklas Arell Rosenborg.

Tunga förluster: Johan Larsson Färjestad, Mikael Eriksson Växjö.

Lagets målvakter: Sällan har förväntningarna varit så höga på en målvakt som Bofors har nu. Bellissimo rankas som en av de bästa värvningarna i klubbens historia enligt en del. Själv vågar jag inte hylla värvningen. Tycker snarare att man har för stora förväntningar. Visst, Bellissimo är en VM-målvakt och har vunnit titlar i Italien men nu är det en helt annan sak. Bakom finns oprövade Andreas Ollikainen som man tidigare haft på lån men nu är han klar för Bofors och lämnar division 2.

Backarna:
Martin Thelander är lagets stora ankare. Det är lagets klart mest värdefulla spelare. Bakom honom ser det på förhand mycket osäkert ut. Danske Jensen såg hyfsad ut i VM.

Forwards:
Ser ut som det brukar göra i Bofors. Ingen spets utan man lever på bredden och hoppas att någon slår igenom. Linus Persson tycker jag bara blir bättre och bättre.

Han blir lagets flopp: Jag säger Daniel Bellissimo och som jag var inne på tidigare är förväntningarna skyhöga.

Flipp: Eetu Qvist tror jag får en bra säsong. Hans andra i Karlskoga. Jag tror att han passerar förra säsongens 28 poäng.

-----

Hallå där Martin Thelander!

Vad säger du om säsongen som väntar?

- Jag ser fram emot säsongen, allsvenskan ser bättre ut än någonsin och det kommer vara väldigt motiverande att spela varenda match. Undrar vart alla lagen får alla pengar ifrån bara, säger Thelander till gronvitasumo.se.

Hur har silly varit för dig. Du är en bra back och vore ett namn för elitserien. Något intresse där ifrån?

- Det har varit lugna gatan för mig. Skrev ett 3 års kontrakt inför förra säsongen så jag har kunnat observera silly utan några direkta pulshöjningar. Provade på ES 05/06 men var helt värdelös. Spelade andra halvan av säsongen i Bofors där vi hade ett kanongäng och gick till kvalserien. Känner mig lite bättre nu och det är klart att det skulle vara roligt att göra några matcher till. Men, jag blir inte yngre, doping och dunderhonung är inte tillåtet så jag är inte dummare än att jag insett att det tåget kan ha gått, om inte nåt sensationellt händer.. tex att farsan blir sportchef någonstans.

Hur ser du på Bofors denna säsong mot förra säsongen?

- Vi har ny målvakt som fått väldigt goda vitsord och bra statistik. Dessutom kanadick så det blir intressant att se hur vi insnöade värmlänningar fixar att snacka engelska. Vi har tappat både lite rutin och poäng från backsidan men vi ha fått in utvecklingsbara killar som vi tror hårt på. Vi har kvar våra mest kreativa forwards samt fått in ett rövhål i Sandgren som jag redan gillar stenhårt och tror passar bättre som Bobcat i Bofors än Sundsvall.

Vem slår igenom i år?

- Marcus "lilliz" Nilsson blir grym. Han är den största talang jag spelat med och den bästa passningspelare jag någonsin sett. Ibland står man bara och skakar på huvudet och undrar hur fan han ser allt. Är väldigt glad över att vi fick hit honom.

-----

"Svar på tal"

Bofors har satsat på en oviss italienare i mål och det känns otryggt. Han håller inte.

-  Har aldrig sett han spela men pratat med några som sett han och bara hört bra saker om han. Han är en kille som strävar uppåt, vunnit några mästerskap i Italien samt spelat VM. Han har bra statistik trots den öppna hockeyn som spelas i Italien. Mitt svar, han håller!

Backsidan ser tunn ut. Skulle du gå i sönder blir det hönsgård i Bofors.

- Det tror jag inte det blir. Vi har som sagt några utvecklingsbara backar och en sån som David Lidström kommer utvecklas enormt i år. Arell ser ut som Karelin i kroppen, Berg spelskicklig, Kasper såg jag i VM och han var grym. Hönsgård blir det inte, däremot kommer vi att vara som ett gäng brunstiga älgtjurar!

Bofors kommer att få problem i powerplay denna säsong. Ni saknar en måltjuv som petar in målen.

-  Det blir Mr X det. Annars kommer Daniel Wessner böka in målen i PP. Han ser starkare ut än någonsin! Dessutom har han börjat läsa mycket böcker så att hans vokabulär har också förbättrats.

-----

Så här ser min tabell ut säsongen 2011/2012. (Klicka på annat lag för att se genomgången av det laget)

1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9. Bofors
10. Oskarshamn
11.
12.
13.
14. Sundsvall






Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.