Blogg listad på Bloggtoppen.se

Har ni sparkat färdigt nu?

Dagen efter chockbeskedet och den blytunga förlusten i Örebro. Vi har fått distans till Hellkvists vägval och jag har egentligen bara en sak att säga just nu: sluta sparka på Rögle BK. Det är alltid tacksamt att sparka på den som ligger ner. För oss supportrar som verkligen bryr oss och har varit med ett bra tag så är allt detta väldigt tungt. Allt ifrån den sportsliga biten till uttalanden och droppen blev Hellkvist till Malmö.
 
När jag idag öppnade Kvällspostens sportbilaga så var det en flera sidor lång ren Rögletortyr. Först Hellkvist hand i hand med Qvarfort där både har stora leende, sedan berättar Percy att han ska spendera miljoner, en annan sak för att strö lite mer salt i såren var att Malmöfans lagt energi på att sätta upp en banderoll utanför Lindab Arena i natt med budskapen "Ordningen återställd - Tack för Björn". Slutligen skrev krönikör Nyström att Rögle är bra på en sak just nu - att misshandla sina supportrar. 
 
Det jag vill säga är att, jag kan ta att media utifrån kritiserar och hånar oss och Rögle BK. Däremot svider det fruktansvärt att näthatet emot klubben fortsätter som aldrig tidigare, av Rögles egna så kallade supportrar. För att ta några exempel på hur mycket skit klubben inklusiva anställda fått:
 
* Legendaren Roger Elvenes sågades brutalt. Både för prestation men även på det personliga planet. Alltså en av våra största blir hånad.
* Roger Hansson och Pelle Svensson är två andra som fått smaka på den varan.
* Daniel Glimmenvall och Jakob Johansson har under sina kaptensuppdrag fått så mycket skit att jag som supporter ställer frågan, är det värt det? Hur kan ni? Okej att det kan gå dåligt sportsligt men hur kan man bara glömma vad alla dessa personligheter betytt för klubbens historia och vackra kultur? Det är okej att uttrycka ett missnöje över en prestation men inte att gå över till personliga påhopp. Inte mot någon.
 
 
Jag hade kunnat fortsätta men det jag vill komma till är: Sluta sparka på klubben du påstår att du älskar! Dessa dagar är jobbiga som grönvit, jag vet för jag har inget annat än en stor känsla av tomhet och besvikelse. Jag kan också kritisera men just nu är måttet rågat och jag bokstavligen mår skit rent känslomässigt. Min sambo har frågat mig flera gånger om vad det är med mig. Det märks tydligt. Jag är ledsen ända in i själen. Både beroende på hur denna säsong bestått av ett stort jäkla fiasko men samtidigt hur allt och alla som brinner för klubben får sådan dynga av de som påstår sig vara Rögles supportrar.
 
Därför är det inte konstigt att Angel Island Army tar kraftig ställning idag när det gäller Björn Hellkvists vägval. Man är liksom många andra trötta på allt skit som kastas på Rögle. Så här skriver man i ett öppet brev idag:
 
"

EN MODERN KAPPVÄNDARE

 

Snart har ett dygn passerat sedan ryktet började gå. Första reaktionen var instinktiv, ”ALDRIG att detta kan vara sant”. När väl chocken lagt sig och de värsta svordomarna över allt och alla levererats, är det nu dags att med lite, lite mer nyktra ögon titta på det som skett.

 

Rögle har i år lyckats med att göra om nästan samtliga general-fel som man gjorde sista året senast i elitserien. Legoknektar har inhandlats till astronomiska kostnader och anställda har sparkats. I ljuset av detta agerande, samt de av självutnämnda internet-experter infekterade kommentators-fälten till diverse bloggar och tidningar, så är det så enkelt och populärt att fortsätt peka sitt finger åt den egna föreningen. Men STOPP! En sak är att kritisera och avkräva ansvar, en annan är det att kategoriskt beskylla Rögle BK för allt man inte gillar kring upplagan 2012-13.

 

Björn Hellqvist är ett exempel på detta. Supportrar, människor i hela regionen och inte minst föreningen har ställt upp för denna man på ett sällan skådat vis. Man har tillsammans visat prov på just det som vi vill förknippar med föreningen, dvs lojalitet, medkänsla och hjärta. När vi sedan läser i tidningen att han äntligen mår bättre och gärna vill träna igen kändes det så bra. Många kände sig på något litet, litet vis delaktiga i detta tillfrisknande.

 

Enligt Rögle får han då erbjudande om en ny roll inom klubben, och även erbjudande som tränare från andra föreningar. Rögle kunde i dagsläget inte ge honom en roll i A-laget, något man självklart kan ha olika åsikter om. Björn lämnar så in sin avskedsansökan, klubben lyckönskar honom och dagen efter presenteras han som Malmös nya tränare. Ett sådant jobb hos Malmö förhandlar man inte till sig på ett par dagar...

 

Björn Hellqvist visar genom sitt agerande att, trots all uppbackning han fått från grön-vita, hans egna girighet efter bekräftelse och totala avsaknad av lojalitet gentemot föreningen att han sällar sig till en mycket liten skara personer som gått från män till pojkar genom liknande val i livet. Vi önskar honom absolut ingen lycka på det sportsliga planet. Låt han gå ner sig i den föreningen som grävt gravar åt många före honom. Om ett år kanske han fått sparken och åter står och ber om en plats i våra hjärtan. Ledsen Björn, den dörren har du för evigt stängt!

 

Slutligen en liten pass till dig Björn. Om du har någon som helst karaktär kvar, börja inte flörta med våra spelare att de ska följa i dina judas-spår. Förhoppningsvis är inte alla lika karaktärslösa som du. Vi tackar även för att du valde att låta dig presenteras för Malmö mitt under kvalserien, tack.

 

 

/AIAs styrelse 22-03-13 "

 

Fruktansvärt hårda ord mot Björn. Jag kan förstå frustrationen som tar fyr i helvetet efter allt som händer just nu. Det är nu Rögle behöver oss mer än någonsin, jag har inte en tanke på att vända dem ryggen. Är du en riktig Röglesupporter eller räknas även du in bland "kappvändarna"?

 

 


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.