Blogg listad på Bloggtoppen.se

Jannes filosofi ger Rögle chansen

Det blev inget trendbrott med Skellefteå som motståndare. Dagens 2-3-förlust var ändå den enda av fem möten där Rögle var med ända in i slutet. Däremot lyckades man sätta stopp för en trend, Bud Holloway som levererat stort mot Rögle denna säsong inte noterades för någon poäng idag.
 
Efter två matcher på bortais där Rögle spelat ultradefensivt så var man idag tillbaka på hemmais och där förväntade jag mig en bättre offensiv. Även om Skellefteå var det lag som höll tag i taktpinnen så skapade Rögle flertalet riktigt heta målchanser.
 
När jag intervjuade Janne Karlsson då han klev in som Rögletränare så sa han en sak som hans hockey verkligen står för - "Vi ska vara så offensiva som motståndarna tillåter". Så länge spelarna har tålamodet och disciplinen att följa dem orden så har Rögle chansen att utmana de andra elitserielagen. Det är inte snyggt men det är Rögles chans att vinna. För vi har sett Rögle gå bort sig flera gånger under säsongen där resultatet blivit en spelvändning och ett mål i häcken. När man spelar som man gjort den senaste veckan så har man varit med resultatmässigt varje gång. Återigen, det är inte Röglehockey och det är inte roligt att titta på men det är som sagt Rögles chans att utmana elefanterna.
 
Skellefteå vann skotten med 38-17 och det är stora siffror men för oss som såg matchen så såg vi att Rögle trots allt inte var så långt borta idag. Inställningen var det heller inget fel på. Dennis Everberg som för övrigt gjorde sin bästa match 2013 idag, satte tonen direkt efter 8 sekunder då han störtade mot mål och studsade upp emot Granberg. Ska dock sägas att Skellefteå var det aggressivare laget och Pavlin och Brithén åkte med eller utan schyssta medel ned för räkning. Båda kunde dock spela vidare, Ted gjorde det med näsan full av bomull men fortsätter att vara en av Rögles bästa offensiva vapen.
 
Nu återstår två matcher, sedan ska allvaret dra igång och även om jag hyser största respekt för de allsvenska lagen så tycker jag att Rögle är på rätt väg. Defensiven och målvaktsspelet kan ingen klaga på och om man följer Jannes "vara så offensiva som motståndarna tillåter" så lär vi få vänta på islossningen framåt.
 
Plus i Rögle? Gerber är såklart given. Everberg, Brithén, Aaltonen och Barta är de som jag plussar för framåt. Tycker även att Liljewall börjar närma sig sitt rätta jag. Låt han få sätta en eller två kassar så kan det nog lossna ordentligt där. Bakåt ska Kukkonen ha beröm.
 
På minuskontot tycker jag att Sondell, som varit Rögles bästa back under stora delar av säsongen och som skämt bort oss med lysande spel i match efter match, tappade en del enkla puckar idag. Även han kan ha en dålig dag.
 
Jag måste säga en sak om Skellefteå också. Innan säsongen ifrågasatte jag Skellefteås värvning av Pontus Petterström. Jag hade bevisligen fel, inte bara för att han var en av gästernas bästa idag utan för att han har en roll i Skellefteå som han gör mycket bra. Åtminstone de gånger jag sett dem spela.
 
Rögle - Skellefteå 2-3 (1-2,1-1,0-0)
05:06 1-0 Fredrik Warg (Barta, Brithén) Fem mot fyra
16:59 1-1 Jimmie Ericsson (Petterström)
19:25 1-2 Viktor Arvidsson (Lindberg, Klingberg) Fem mot fyra
29:52 2-2 Juhamatti Aaltonen
33:08 2-3 Oscar Lindberg (Burström, Petterström)
 
Skotten: 17-38 (5-16,5-14,7-8)
Utvisningar: Rögle 6 x 2 min Skellefteå 5 x 2 min
Publik: 3191
 
Rögles fem bästa spelare
***** Lasse Kukkonen
**** Dennis Everberg
*** Martin Gerber
** Ted Brithén
* Alexander Barta/Juhamatti Aaltonen

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.