Blogg listad på Bloggtoppen.se

"Att förlänga med Aaltonen kan bli ekonomiskt stökigt"

Jag har precis snackat med Rögles sportchef, Pelle Svensson. Frågorna och tankarna är många och givetvis kan man inte få något konkret på vad som sker under ytan. Då menar jag det som inte redan är officiellt.
 
Pelle har nu suttit på posten som sportchef ungefär ett år och han har fått uppleva både himmel och helvete under denna tid. Trots den senaste tidens massiva press så är det inget han ångrar, när han så gott som har facit i hand.
 
- Man kan bara ångra saker man inte gör? Nej, men det är många dimensioner man får se det i. Pratar vi rent sportsligt så tycker jag att vi är ungefär där vi förväntat oss. Givetvis inte att ligga sist men vi visste att det skulle bli oerhört tufft, säger Pelle Svensson till gronvitasumo.se.
 
Som sportchef, inser även du att kvalserien är ett faktum?
- Allt annat är en ren bonus eller vad man ska kalla det. Det är kvalserien vi planerar för. Det är upplägg, resor och förberedelser både mentalt och fysiskt.
 
Hur ser du på kvalserien nu då. Är det något som skrämmer dig?
- Vi har goda chanser, en enorm möjlighet att spela i Elitserien även 13/14. Förutom tio lag i Elitserien så hade alla lag velat byta position med oss just nu. Det är så vi måste se på det.
 
Truppen är spikad och Ziga Pavlin blev det sista tillskottet. Pelle ser inte det som någon nödlösning eller panikvärvning utan han ser det som en möjlighet för framtiden. Både för Rögle och för Pavlin själv.
- Pavlin vill verkligen vara här och han kommer att ge järnet för att visa att han är värd ett kontrakt i Elitserien även nästa säsong. 
 
Kan du se honom i "ditt" Rögle nästa säsong?
- Det beror på vad han presterar nu i slutet av säsongen, säger Pelle och låter optimistisk.
 
Den slutgiltiga truppen är spikad. Är du nöjd med vad du byggt?
- Vi saknar en center till. En traditionell centertyp som breddar upp. En center som hade gått in och konkurrerat om platserna. Så blev det inte och det gick vi bet på.
 
Två centrar du var på var Himelfarb och Trukhno. Kan du bekräfta det?
- Jag vet vilka de båda är, så mycket kan jag säga.
 
Varför blev det ingen center, hade du för mycket is i magen?
- Det är många olika faktorer som spelar in. Det är mycket som ska stämma.
 
Strbak och Preissing ut, in kom Lintner och Pavlin. Anser du att det blev så mycket bättre?
- Det finns olika anledningar när man väljer att göra ett sådant agerande. Allt från individen till att skicka signaler. Lintner tycker jag kom in och förstärkte på ett bra sätt. Där är jag nöjd. Pavlin har också gett ett bra intryck, han fick spela under ett stort förtroende uppe i Växjö och klarade det bra.
 
När du hoppade in som tränare 2010 (senast Rögle åkte ur) så kvitterade flera spelare bara ut sista lönen och drog när degraderingen blev ett faktum. Det var en del då som inte kände något för Rögle utan såg bara till sin egen framtid. Du sa då att det aldrig skulle bli så igen i Rögle BK om du fick bestämma. Är det inte skrämmande likt nu?
- Visst ser jag likheter. Där har du en av anledningarna till att det inte blev en center i något av fallen. Pengarna var ganska grova, om vi säger så.
 
Vad kan du göra för att det inte blir samma sak nu, dvs respass ur Elitserien där flertalet spelare bara drar? Hur kan ni motivera dem och få dem att inse allvaret?
- Där har jag fullt förtroende för tränarstaben. Det är proffs vi jobbar med.
 
Under denna vecka så förlänger flera klubbar spelarnas kontrakt. Därför valde jag att ta upp ämnet med Pelle som säger att det pågår för fullt men att inget lär hända inom det närmaste. Igår snackade jag med Panelin-Borg som då sa att han inte hört något om framtiden. Jag vet att Pelle har ett gott öga till "Pane" och lyfte därför frågan.
- Då bör han prata med sin agent, säger Pelle kryptikskt innan han fortsätter: - Vi sitter inte med 25 kontraktslösa spelare och det är nu när säsongen går in i ett avgörande skede man ser vilka spelare som verkligen är av det rätta virket. Det gäller inte bara Panelin utan det gäller de flesta. Sedan vet man inte om det kanske redan finns kontrakt som är förlängda men att vi valt att inte gått ut med det.
 
Det finns kontrakt med optionsår, jag tänker på Janne Karlsson och Lasse Kukkonen. Finns det något som pekar åt något håll där?
- Vi är medvetna om det. Vi gör vad vi kan för att göra det bästa av nutiden och kämpar för att göra det så bra som möjligt för framtiden.
 
----
 
Jag tog också upp några seriösa läsarfrågor.
 
Hur ser du på era möjligheter att förlänga med Aaltonen?
- Att förlänga med Aaltonen kan bli ekonomiskt stökigt om vi säger så. Det hjälpte inte att han gjorde tre mål på Ryssland igår heller. Tittar vi på hur han trivs och mår så finns det säkert en möjlighet.
 
Han lirar ju knappast gratis nu, är skillnaden så enorm upp till KHL-lönerna? Är det omöjligt för en svensk klubb att matcha?
- Det är milsvids skillnad. Sedan kan han säkert få intresse på sig från andra sidan pölen också.
 
Var det inte naivt att behålla så många spelare ur den ursprungliga truppen från ifjol? Det räckte bevisligen inte?
- Jag vet inte om man kan kalla det naivt. Man sitter och har sina tankar, man kan inte köpa in 25 nya spelare. Jag tror fortfarande att vi kan nå vårt mål, dvs att spela elitseriehockey även nästa säsong.
 
Andrée Brendheden, är han med i truppen fortfarande och hur ser det ut där?
- Han slet av en bröstmuskel uppe i Karlskrona. Den när fast igen men han kommer inte kunna spela mer i år. Sedan sitter han på ett utgående kontrakt.
 
Om vi tittar en bit in i framtiden. Sitter du fortfarande kvar som sportchef?
- Att vara sportchef är precis som spelare och tränare resultatbaserat. Min uppgift är lite större än att bara sätta ett lag och att gå runt med en Röglekavaj på matcherna. Jag anser att oavsett roll eller arbete man har att kontinuiteten är viktig.
 
 
----
 
En sak till. Jag pratade med Pelle om det där med sms och mail han får utstå. Jag frågade vad det handlade om egentligen och han berättade att det kommer rena hot. Att få höra att folk hotar och skickar en massa dynga till en som jobbar järnet för Rögles bästa, det sårar mig oerhört. Det är sådant som kan få mig att tappa suget helt på att hålla på.
 
Några av er läser säkerligen här. Jag ber er, lägg ner. Att kritisera är helt okej men att låta det gå till rena hot, det är så lågt.
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.