Blogg listad på Bloggtoppen.se

"Masken" chansar på målvaktssidan

Visst känns det som att "Masken" spelar ett högt spel när Rögles målvaktspar heter Brandon Maxwell och Kevin Lindskoug. Jag säger inte att det är några dåliga målvakter men båda är oprövade på nivån. Just målvaktssidan har Rögle varit väldigt starka på under de senaste säsongerna. Nu hade man inte plats i budgeten för att ge Jonas Fransson ett nytt kontrakt och fick då söka sig vidare.
 
Dagens nyförvärv kommer närmast från Berkut Kiev i Ukraina där han spelade tre matcher. Om Maxwell är ett okänt ansikte för oss så är det tvärtom för "Masken" som varit scout åt Colorado Avalanche som draftat just Brandon Maxwell.
 
- Jag gillade vad jag såg och har hållit ett öga på Brandon allt sedan dess. Han är en tekniskt driven målvakt, bra i spelet med klubban, som tävlar enormt hårt och är väldigt målmedveten. Jag har själv varit på is med honom för några år sedan på camp, säger "Masken" på Nätmagasinet.
 
Själv har jag inte sett eller känt till Maxwell alls men det som oroar är att han är oprövad på seniornivå, precis som Lindskoug. Däremot har han bra statistik från OHL där han spelat fyra säsonger efter sina år i den amerikanska landslagsorganisationen.
 
Kevin och Brandon alltså, vem tror ni tar hand om förstespaden? Det är inget givet val, Kevin som jag sett flera matcher live var redan förra säsongen riktigt stabil. Nu måste någon utav dem ta ett stort steg rakt in i seniorhockeyn. Det känns som en rejäl chansning, en spännande sådan. Rögles unga satsning fortsätter.
 
Hade man behållt Fransson hade det känts tryggare men som man öppet sagt ett kostade för mycket. Nu får vi lita på "Maskens" scouting och det är ingen "elite prospects-värvning" då han följt målvakten under flera år.
 
Rögles lagbygge 13/14
 
Målvakt:
Kevin Lindskoug
Brandon Maxwell
 
Backar:
Tim Kunes
Andreas Lilja
Niklas Hansson
Victor Panelin-Borg
Eric Persson
Victor Berglind
Anton Cederholm
 
Forwards:
Alexander Lindqvist-Hansen
Daniel Sylwander
Tobias Törnkvist
Daniel Zaar
Jakob Lilja
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.