Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med hemvändaren Gunnar Persson

Gunnar Persson är tillbaka i Ängelholm. Det är hans och fruns hem. Efter den senaste säsongens slut uppe i Brynäs så sa Gunnar att han skulle flytta hem. Kan låta lite lustigt då han vuxit upp i Gävle, spelade för Brynäs under sin aktiva kärriär och sedan tränat dem under flera år. Ändå är det Ängelholm som är hans hem.
 
- Helt klart är det så. Vi flyttade in i huset för tre år sedan och sedan dess har frun bott kvar här medan jag flyttat runt och fått bo på två platser, berättar Gunnar Persson när jag ringer upp honom på söndagen.
 
Rögle ligger honom varmt om hjärtat. Det har varit så ända sedan första sejouren 2004. Att han nu får jobba med klubben för tredje gången ser han som en stor bonus men det var inget som fanns i tankarna då han lämnade Brynäs utan som han själv säger så kom det hastigt.
 
- Jag hade inte räknat med att få jobba med Rögle. När jag sedan hastigt fick frågan så tackade jag nej till elitserieklubbar för att få jobba här. Givetvis är det en bonus för den sociala biten men absolut inget som hade någon betydelse för valet nu. Jag är van vid att bo på två platser under säsongen.
 
När jag ber honom berätta om sina år och hur han upplevt sin tid i Rögle hittills så låter det så här:
 
- Första åren, 04-06, så hade jag det enormt roligt här. Det var ett jäkla driv i laget och i hela organisationen. Även på läktarna och på stan. Alla visade ett härligt driv. Jag hade möjligheten att stanna längre då men Linköping hörde av sig med något som verkade väldigt intressant. Därefter hamnade jag i Borås och sedan hoppade jag in i Rögle igen (ersatte Peter Johansson inför Kvalserien 2009). Även då kändes allt enormt bra och vi hade ett bra lag. Sedan slutade Kenny Jönsson, spelare som Daniel Sondell, Mathias Tjärnqvist och bröderna Abbotts lämnade. Vi fick bygga nytt och det är svårt att lyckas med det under en säsong. Det viktigaste för att lyckas med det är att spelarna blöder för varandra. Utifrån mina ögon så påminner årets säsong om den säsongen. 
 
Efter ett äventyr i AIK och nu i Brynäs senast så är han nu tillbaka i Rögle. Inte som huvudtränare utan som assisterande. En roll som han själv verkligen säger sig trivas ypperligt med.
 
- Jag har bara suttit ned med tränarna vid tre tillfällen men tanken och förhoppningen är att jag ska jobba som jag gjorde i AIK. Att jag tar ansvar för backarna. Det spelet brinner jag mycket för, både när det gäller de defensiva och offensiva bitarna. I Brynäs jobbade jag lite ditåt också och det fungerade bra även om resultaten uteblev. 
 
Gunnar har fått en stämpel på sig. Han spelar en defensiv tråkhockey. Den är han väl medveten om men han köper den inte. Inte alls.
 
- Det är konstigt att det hänger med, något som tyder på okunnighet. Ser man på de tre senaste åren så kan väl ingen påstå att varken AIK eller Brynäs spelat speciellt tråkigt eller defensivt? För två år sedan var det vi (AIK) och Skellefteå som spelade med störst offensiv och tittar man på hur jag lägger upp mina träningar så är det sällan ett defensivt tänk. Så att jag förespråkar en defensiv hockey stämmer inte. Sedan är det inte alltid det fungerar så, mycket beror på vad man har för spelare och lag, förklarar Gunnar och säger att han även hört att det finns folk som påstår att han är en butter människa vilket han definitivt inte är.
 
Gunnar berättar att han har så många ideér som han vill få in i Rögles spel. Det finns hur mycket som helst låter det som.
 
- Jag brinner för att hitta kreativa lösningar, både uppspel, vid tekningar, vid anfallsblå och hur man bäst driver mot mål.
 
Vi gick över till att snacka något som kanske är än mer intressant just nu, lagbygget. Gunnar har koll på laget och vet vilka pjäser han gärna har i sin trupp kommande säsong.
 
- "Masken" har en klar bild om hur vi ska spela och vi bygger laget efter det. Det handlar inte alltid om att hitta den bästa spelaren utan snarare den rätta spelaren. En spelare ska jobba hårt, köpa det spelsystemet du vill spela, känna hur adrenalinet pumpar varje dag och finna tävlingsmoment redan på sommarträningarna
 
Det finns två spelare han ser som oerhört värdefulla att behålla.
 
- Christopher Liljewall och Ted Brithén är oerhört viktiga att få behålla. Det är toppspelare som har helt rätt driv. Kan vi sedan spetsa detta med ett par toppspelare ytterliggare så kommer detta att se riktigt bra ut. Backsidan är så gott som full men sedan har vi en del forwardsplatser att fylla. Vi behöver inga "tungfötter".
 
Jag frågade Gunnar om hans delaktighet i lagbygget. Han har ju bra kontakter och spelarna jag snackat med snackar alltid gott om honom. Berglind är en sådan.
 
- Jag har jobbat mycket med Victor men "Masken" hade bra koll på honom. Jag vet vad han behöver förbättra för att ta nästa steg och det ska jag hjälpa honom med.
 
Det finns en del lediga spelare och när jag frågar Gunnar om det finns någon utav de han tidigare tränat han gärna ser i Rögle kommande säsong så väljer han inte att lägga locket på utan tvärtom, han delar med sig av ett namn han hoppas få in. 
 
- En spelare som fortfarande är ung och är den typen vi söker är Martin Johansson. Där finns det bra fart, härlig energi men samtidigt ett bra skott. Han vill ju spela i Elitserien först och främst men han är en spelare som finns på marknaden just nu. Jag anser att Rögle och Martin skulle varit en bra kombination.
 
En annan sak som Gunnar lyfter fram när det kommer till kommande säsong. Det är viktigt att ha tålamod och att hela tiden jobba åt samma håll.
 
- Ett lag och ett spel bygger man inte på en dag. Det är väldigt viktigt att man har tålamod för att hitta en stabilitet som varar en bra tid. Då blir det riktigt bra runt jul och nyår. Sådant sätter sig inte direkt även om man kan göra kanonmatcher då och då under tiden. Under mina två år i AIK så fick jag och Roger (Melin) slita ordentligt längs vägen. Vi fick inte bara vända på alla stenar utan behövde snarare rulla på dem för att få det att stämma. Man måste vara redo att testa nya ideér om man kör fast. Bara man hittar en stabilitet och att alla drar åt samma håll. Vi fick som sagt slita för att nå en slutspelsplats med AIK men sedan hittade vi rätt och var en match i från att spela SM-final mot Brynäs ifjol.
 
Om en vecka drar Rögles sommarträning igång och inleds med tester.
 
- Det är Dan som drar i det lite mer. Vi har knutit upp det mesta. Det kommer att bli 7-8 träningsmatcher som är spikade till 80%, sedan blir det Schweiz en sväng. 
 
Jag hade kunnat sitta och snacka med Gunnar hur länge som helst. Det finns så mycket hockey och ödmjukhet i den mannen så att jag själv fick avsluta denna gång. Man ska få ihop det till en text också, vilket ni nu fått. Jag hoppas att jag kunna förmedla hans positiva inställning, energi och kärlek till Ängelholm som han öppet berättar om.
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.