Blogg listad på Bloggtoppen.se

HV71 var flera nummer för stora

Efter segern uppe i Växjö i torsdags så var det många förväntansfulla Röglesympatisörer som tog sig till Lindab Arena ikväll för att spana in mötet med HV71.
 
Skulle vi få se ett offensivt mer modigare Rögle? Nej, mönstret var sig likt och med facit i hand var dagens gäster sju nummer för stora ikväll. Visst, Rögle var absolut med i matchöppningen men ungefär samtidigt som Kristiansen sätter 0-1 så inleds den stora dominansen från HV71 som skulle hålla matchen igenom. Rögle var flera nummer för litet på alla plan, aggressivitet, spelskicklighet och tempot var betydligt bättre hos gästerna.
 
Matchen slutade 1-4 sedan Sondell reducerat i ett powerplay i slutperioden. Spelet jämnade ut sig en aning i den sista perioden men det var mer HV71 som drog ner på tempot, matchen var redan vunnen. Efter två perioder sa skottstatistiken 12-31 och det speglade matchen väl.
 
Vi känner igen mönstret, Rögle spretar åt alla håll, sätter inte passningarna och är för bekväma när man väl kommer upp i banan. När man väl kommer in i mittzon så står HV där och bara fångar in hur enkelt som helst. Idag vill jag påstå att man inte gav sig själv chansen, respekten för HV71 var tillsynes väldigt stor. Samtidigt var HV71 så mycket bättre rakt igenom.  
 
Det går inte att hissa eller dissa någon i Rögle. Det är lika tamt överlag idag. Däremot finns det massor att lyfta fram hos gästerna. Kedjan med Rakshani, Krog och Fasth är så fruktansvärt vass. En sak jag inte kan låta bli att tänka på, Pelle nobbade Rakshani veckan före han blev klar för HV71. Det har jag fått klart för mig. Utan att såga Preissing eller Iggulden så kan man säga att Rakshani känns som en spelartyp som Rögle totalt saknar. Han är en av de absolut bästa spelarna jag sett i Lindab Arena. Så fort den kedjan sätts på isen så vet man att nu kommer det hända saker.
 
En annan jag tyckte stack ut ordentligt var HV:s #6 Fantenberg. "Jackes" och Glimmenvalls kusin, född 91 och visar verkligen varför han går före många andra i en stark backbesättning. Offensivt skicklig, ett mål, ett stolpskott och aktiv matchen igenom. Davidsson är inte speciellt farlig framåt idag men i mittzon är det han som bestämmer.
 
Jag hoppas inte att dagens insats var "sanningen", att Rögle är så långt ifrån HV71 på hemmais. Det är offensiven som hackar ordentligt och när Gerber är mänsklig så känns Rögle tyvärr som ett enkelt byte. På tisdag väntar AIK på Hovet i en tidig jumbofinal. Då vill jag se ett lag som tror på sitt spel och som vågar gå för det.
 
Rögle - HV71  1-4 (0-2,0-1,1-1)
 
12:30 0-1 Tommy Kristiansen (Strandberg, Luoma)
16:12 0-2 Oscar Fantenberg (Fasth, Wesslau)
23:59 0-3 Rhett Rakshani (Fasth, Fernholm)
46:54 0-4 Rhett Rakshani (Krog, Fantenberg)
52:46 1-4 Daniel Sondell (Johansson, Liljewall)
 
Skott: 26-44 (6-12, 6-19, 14-13)
Utvisningar: 6 x 2 min för båda.
Publik: 4312
 
Matchens fem bästa spelare
***** Rhett Rakshani - Bästa spelaren jag sett i Lindab.
**** Jesper Fasth - Spjutspets, mot VM!
*** Oscar Fantenberg - Nu förstår jag varför han går före i kön.
** Jason Krog - smartare än Davidsson, det räcker så.
* David Petrasek - Glänser!
 
----
 
Litet plåster hämtar jag från Södertälje där Rögles J20 vann med 7-4. Därifrån noterar jag följande:
* Andreas Wingren gjorde viktiga 0-1 och 0-2.
* Tre assist från Spelling.
* Oskar Norlöv var värre, ett mål och tre assist.
* Daniel Zaar noterades för ett mål och två assist.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.