Blogg listad på Bloggtoppen.se

"Nisse" stack ut i debuten

Såg Malmös seger över Karlskrona på plats ikväll. Det var varken Malmö eller Karlskrona som lockade mig egentligen utan den utlånade Rögletrion som gjorde debut samma dag som affären blev klar.
 
Man kan väl inte ha några större förväntningar på dem så här direkt, man hade inte ens träffat laget innan det var dags för match. Med de förutsättningarna tycker jag att man gör det bra. "Nisse" spelade center mellan Törnkvist och Brendheden som bildade Karlskronas andrakedja. Av trion så var det "Nisse" som stack ut, redan i hans andra byte i matchen så bjöd han på en liten soloraid men missade målet. Nära en drömstart. I övrigt bjöd han precis på det som vi är vana vid, stark skridskoåkning och hårt jobb över hela banan. Han fixade en utvisning vilket Törnkvist också gjorde. Brendheden bidrog med sin tyngd men fick aldrig läget att utnyttja sitt vapen, sitt skott.
Janne Karlsson, som även han debuterade ikväll gav Rögletrion stort förtroende. De fick spela i powerplay och när matchen skulle avgöras matchades framförallt "Nisse" hårt. Vid timeouten med knappa två minuter kvar så toppade Janne laget och då var "Nisse" en av dem. I bytet efter fortsatte han, då med Törnkvist och Brendheden på isen.
 
Jag har idel läst positiva kommentarer kring Röglespelarnas debut trots att leveransen uteblev. Redan skickas önskemål från fans om att man vill behålla dem säsongen ut.
 
Jag var långt ifrån ensam Röglesympatisör på plats. Pelle, "Flash", Everberg, Liljewall, Fidde, Sylwander, Lilja, Panelin, Olof och Woodcroft var på plats. Säkert ännu fler.
 
Matchen då? Malmö vann med 3-1 efter att ha gjort samtliga mål i powerplay. Ex-Rögleiterna Magnus Häggström och Alexander Bergström levererade, båda stod för ett mål och en assist. Jag tycker också att Häggström var Malmös klart bästa spelare. Aggressiv och gick rakt på mål så fort läget kom. Kul att Alexander får leverera efter kritiken han fått tidigare.
 
Detta var Karlskronas sjunde raka förlust och man är jumbo i serien. Så dåliga är man inte. Idag var man, med fem man på isen minst lika bra som Malmö och man har bra toppar. Förstakedjan med Magnusson, Jensen och McDonell håller hög allsvensk klass och kommer säkert att lyfta sig. "Röglekedjan" kommer också att lyfta laget i de kommande livsviktiga matcherna mot Asplöven, Tingsryd och Almtuna. Bäst på isen idag måste man ändå säga att målvakten Timo Leinonen var. Han var saknad och nu förstår jag varför. Kurki, en liten finsk back med bra speluppfattning, aggressivitet och han retar gallfeber på motståndarna. Litet frågetecken till backparet Magnusson och Aaro, den sistnämnde var bra idag, på offensiv blå. I egen zon ser det segt ut. Sedan undrar jag vad Hannes Hyvönen gör för nytta? Väldigt lojt. Min bänkgranne berättade att kontraktet snart går ut och ingen av oss tror att han får förlängt. Nu har jag inte sett alla matcher men han lär kosta mer än han smakar.
 
Slutligen en stor eloge till de tillresta Karlskronafansen som var ca 300 på plats. Både på stå och sittplats. En måndagskväll när laget förlorat sex raka så får man ändå ihop så stor skara. Dessutom inleder man med en banderoll med texten "De e nu vi är KHK - mer än någonsin". Det är riktiga fans det. Dock kan jag inte låta bli att ge dem en rejäl känga. Här har man världens läge att bjuda på läktarsång, det finns en stor potential helt klart. Vad händer då? Jo, även här fanns inte bara en utan två förbannade trummor. Jag satt ungefär vid mittlinjen och hade Malmös trumma i ena örat och KHK:s två vid andra. När bortafansen dessutom höjer rösterna (hördes solklart mest) så ökar trumslagen som bara blir hårdare och hårdare. Jag är kanske hjärntvättad men finns det en enda hockeyspelare som går igång på trumman? Här hade man världens chans att sjunga ut Malmö, vilket man gjorde också, men bankandet förstör. Ni har riktigt bra potential KHK-fans! Grymt stöd även när matchen var förlorad men lämna trumman, förlåt, trummorna hemma.
 
Det ska bli intressant att följa Karlskrona och Rögletrions framfart framöver. Jag tycker helt klart att man har vad som krävs för att klättra. Idag stod Sjögren ivägen och man utvisningarna resulterade i tre baklängesmål.
 
----
 
Fyra snabba med Törnkvist efter matchen.
 

Från J20 till Karlskrona, hur snabbt gick det? Var det på gång länge?

- Under gårdskvällen fick jag höra att det var aktuellt.

 

Matchen, du fixade utvisning och ni var klart bra redan? Hur kändes det där ute?

- Jag tycker att vi hade några riktigt bra byten. Det var jättekul att spela.

 

Måste kännas skumt att bara dra på sig en dress utan att ha träffat någon i laget innan eller ens tränat?

- Ja, det var lite nervöst innan men alla var kanon. De var riktigt trevliga så det var inte så farligt.

 

Hur ser det ut nu? Hänger du med KHK fullt ut och hur blir det med J20?

- Vi ska vara i Karlskrona denna veckan till att börja med, sen får vi se.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.