Blogg listad på Bloggtoppen.se

Rögle tränar som "nästan alla finska NHL-spelare"

Rögles nya fystränare Andreas Larsson, med meriter från bland annat OS är mannen som ska drilla Rögle till landets skridskoskickligaste lag. För Rögle är han kanske inte helt ny, redan förra säsongen gjorde han ett par "gästspel".
Jag ställde lite frågor till honom för att få känna lite mer på vad det egentligen är han vill och kan tillföra.

Berätta, hur har första tiden i Rögle varit?
- Jag har blivit mottagen på ett mycket proffesionellt sätt av klubben och det känns lite som att jag varit här många år redan, det är lätt att känna sig hemma i den omgivningen. Hela organisationen bubblar av kunskap, historia och nu förväntansfull optimism inför hösten och vinter. Jag tycker att vi har fått en bra start på sommarträningen och vi ligger helt rätt enligt planen.

Hur kom du och Rögle i kontakt med varandra och har du varit med inom hockeyn tidigare?
-Jag gjorde något pass under förra säsongen med både Rögles juniorer och A-laget för att bryta av den vanliga träningen. Efter det höll jag och Dan regelbunden kontakt och en form av vision växte fram där Dan hade tydliga önskemål om hur han vill spela laget. Jag har jobbat en hel del med hockeyn parallellt med mitt jobb som förbundskapten i hastighetsskridsko. Jag har med min Finska kollega jobbat upp en modell som i stort sett alla finska NHL spelare använder sig av i sin träning. När min kollega fick chansen i KHL´s Avangard Omsk för några år sedan började jag visa mig på den svenska marknaden som träningskonsult.

Du har tidigare bra meriter som skridskotränare, är du övertygad om att du kan få resultat ur killarna. Det är väl ändå "annan åkning" när det är hockey mot speedskating osv?
- De basala delarna i skridskoåkningen är i grunden den samma för både hastighetsskridsko, ishockey och bandy. Sedan åker man på olika skenor med olika slipningar och arbetet på isen ser annorlunda ut bland de olika skridskosporterna. Fördelen som jag tycker mig ha mot andra fystränare är den tydliga bakgrunden från skridskoåkningen och den försöker jag såklart att använda mig av. Man kan aldrig garantera resultat, det är 11 andra lag som har samma vilja som vi har att prestera. Men, jag håller på med elitidrott för att vinna titlar, att bara vara med är inget för mig och om man förbereder sig för att vinna så måste man ta vara på varje sekund och vara noggrann i sitt arbete och det ger resultat till slut. Den viljan att vinna och viljan att arbeta hårt för att nå framgång hoppas jag att jag ska kunna ge till spelarna.

Säg en spelare som aldrig ifrågasätter och som du i princip kan be göra vad som helst. Alltså någon som köper vad du än säger i träningsväg oavsett hur tungt det är. Vem har den karaktären?
- Ja, men nu är det ju så att jag gärna tar en dialog med spelarna. För mig är det väldigt enkelt, spelarna känner sin kropp bäst och dem har final call när det gäller träningen jag leder dem bara till vattenhålet men dem måste lära sig dricka själva. Men, jag förstår vad du menar och du vill att jag ska namedroppa lite här. En spelare som är helt hänsynslös mot sig själv och sin kropp är Tjärna, han säger typ yes coach och sen är det fulla spjäll som gäller. Hans energi smittar av sig på gruppen på ett väldigt positivt sätt. Sen skulle jag inte säga att han kommer köpa all träning rätt av men det vore ju konstigt om det vore så.

Något som överraskat dig inom Rögle?
- Det kom ju inte direkt som någon överaskning för en stor del av anledningen till att jag valde att arbeta med Rögle var ungdoms och juniororganisationen man har. Jag hade förmånen att se J-slutspelshelgen här hemma i Göteborg och då såg jag verkligen vilken potential hela föreningen har för många år framöver. Jag är djupt imponerad över kunskapen hos alla tränare i alla lagen i föreningen det är ju till stor del dem som ligger bakom framgångarna. Så det är med stor ödmjukhet jag antagit rollen som fysansvarig, jag kommer till en grundstomme av spelare med bra träningshistorik och jag ska försöka lägga min prägel på det.

Hur länge kommer du att finnas tillhands?
- Jag har ett 1-års kontrakt.

Berätta lite om ditt intryck från Dan, "Volle", Kenny och Gath.

- Jag har haft mer kontakt med Dan än de andra i tränarstaben av naturliga anledningar. Men nu när arbetet är i full gång så känns det som att vi hittat varandra ganska omgående. Jag tror att det är en bra mix av erfarenhet och nyfikenhet, det finns en glöd och vinnarkultur i vårt lilla coach omklädningsrum och den miljön tror jag kommer avspegla sig ute på isen så småningom.

Om ni vill veta mer om Andreas meriter och vad det är han egentligen sysslar med så rekommenderar jag ett besök på hans hemsida som ni hittar här. Har ni twitter så rapporterar han rätt intressant från Rögles träningar med bilder och snack, @skatecoachse är hans namn där.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.