På Spin Palace Casino finner du alla spel du kan tänka dig: Slots, Blackjack och Videpoker. Besöker du se.spinpalace.com som ny spelare har du möjligheten till en bra bonus.
Blogg listad på Bloggtoppen.se

Rögle utspelat - Tacka Gistedt för poängen

Efter den vassa insatsen mot Västerås senast så var det nog många som räknade med en trygg seger ikväll när Rögle åkte till Nelson Garden Arena.
Tingsryd tog tidigt ledningen men Rögle kvitterade i powerplay genom Alexander Bergström på snygg pass från Magnus Häggström. Att det stod 1-1 på tavlan efter första perioden ska Rögle vara mest glada över. Gistedt fick göra den ena paraden efter den andra.

Rögle vann sedan mellanperioden med 2-0. Resten vill jag glömma. Tingsryd fullkomligt körde Rögle av banan och hade inte Gistedt stått på huvudet hade Tingsryd avgjort matchen här. Skotten 17-5 speglar perioden väldigt väl.

Sedan i sista får Tingsryd inleda i spel fem mot tre vilket gjorde att man satte högsta tryck direkt, denna gång kunde inte ens Joel Gistedt rädda Rögle och fem minuter in på perioden var det kvitterat. Simon Stark gjorde sitt andra mål för kvällen och mer skulle han bjuda på. 1-1 var dock ett resutlat som stod sig perioden ut.

Matchen gick till straffar, där brände Rögle sina tre, Liljewall, Himelfarb och A.Bergström. Tingsryd brände sina två första sen klev kvällens matchvinnare fram, Simon Stark som överlistade Joel en tredje gång denna kväll.

-----

Visst, det är lätt att vara besviken, Rögle hade 3-1 inför sista och skulle nog kunna spela av matchen. Ändå ska man vara nöjda med sin poäng för Tingsryd var bättre i 50 minuter. Inte lite bättre heller.

I Rögle ska jag dela ut några plus, Joel Gistedt förstås, sen tycker jag att Liljewall, Starkov, A.Bergström, Jensen och Sondell gör en bra match.
Frågan är om detta ändå inte var Starkovs bästa match i Rögletröjan. Nu tänker jag inte på assisten för det var "bara" simpelt väggspel utan han var på hugget hela matchen och tog ansvar.

På minussidan så kändes inte Hampus lika stabil som tidigare utan blev stressad till enkla misstag ett par gånger, Glimmenvall var illa ute flera gånger och "Jacke" har tre-fyra riktiga kalasläge men avsluten hamnar mitt på Zajkowski gång efter gång. Sylwander och "Flash" tillsammans med Alexander Johansson kan betydligt bättre. Idag kom man inte alls loss. Himelfarb var inte i närheten av den nivå han levererade i lördags han heller.

-----

En poäng borta mot Tingsryd är en klar missräkning. Dessutom när man har en målvakt som "står på huvudet" så ska man vinna en sådan match. Tingsryd ville annorlunda och körde över Rögle långa stunder. Man kan fråga sig om dagens lag var det samma som mot Västerås i lördags.

Mot Södertälje på fredag måste det bli bättring, en rejäl sådan.


Kommentarer
Postat av: Niclas (RBK)

Det är riktigt dåligt rent ut sagt. Jag brukar vara ganska snäll i min kritik men idag var det inte bra. Laget borde få jogga hela vägen till Ängelholm efter en så här dålig insats.

Sen att Joel räddar en massa skott beror delvis på backarna som skyfflar returer rätt bra. Hade Joel inte släppt så otroligt många returer hade Tingsryd inte mäktat med att skjuta hälften så många skott heller. Både 1-0 och 3-3 ska Joel dessutom ta.

Vid 1-0 målet är han långt ute och simmar för att "göra sig stor" i skottögonblicket. Lite väl långt ut säger jag. På 3-3 står han nere på benskydden 5 sekunder innan TAIF-spelaren skjuter. Det blir lite väl uppenbart var spelaren ska sikta. Miss i protokollet idag? Det hoppas vi, Gistedt har trots allt varit bra flera matcher innan.

I övrigt, alla var ju bleka idag. Jag hoppas innerligt att någon av de forwards som spelade idag bänkas nästa match och att Olsson får spela.

Vid straffarna - vad hände egentligen? Liljevalls straff var ju direkt dålig, Himelfarbs(?) inte mycket bättre medan Bergströms var riktigt usel. Nej bättring där tack.

Bäst i Rögle: Röglesupportrarna som var tvungna att genomlida spektaklet på plats. Näst bäst, vi som satt hemma och plågades i 60 matchminuter.

Bäst i Tingsryd: Simon Stark och målvakten.

2012-01-10 @ 21:51:07
Postat av: Slyndåligt

Vilken poäng? Den är fan inte värd något.. Man kan inte tacka Gistedt för att ska ta det tredje målet!! Dåligt är det

2012-01-10 @ 21:51:07
Postat av: hipphora

Tredje målet är helt klart Joels och på det första kan man verkiligen säga att han stod på huvudet.
En dålig dag på jobbet helt enkelt av hela laget....

2012-01-10 @ 21:53:54
Postat av: Slyndåligt

TACK NICLAS!!! JÄVLIGT BRA SAGT!

2012-01-10 @ 21:54:15
Postat av: maxad

Jag förstår inte hur jacke kan få så mycket is tid powerplay, boxplay han är inne på allt! Den smarte spelaren förra året har blivit en seg, mål kåt gubbe!!

+ i denna bedrövliga match tyckter jag starkov var utan tvekan en av de bästa på isen idag

2012-01-10 @ 21:57:31
Postat av: M

Tycker tyvärr inte Gistedt förtjänar beröm idag, hoppas på byta inför nästa match.

Starkov har varit duktig i 3 raka matcher, hoppas han kan växa nu, för idag var han riktigt duglig.

Sondell och Jacke får öva prickskytte i garaget inför Fredag.

Full fart!

2012-01-10 @ 21:57:42
Postat av: Jonas

Förstår inte hur du kan höja Gistedt till skyarna. Visst, han får mota många skott men det är sällan Tingsryd har några riktigt klara lägen. Den typen av skott han får på sig ska han bara ta och det gör han för det mesta också i den här matchen. Men att kalla det poängavgörande... Nja. Mitt intryck är snarare att han hanterar pucken som en tvål vilket sprider en osäkerhet i försvaret.

Backarna var verkligen inget vidare idag i och för sig, men tredje baljan bör en målvakt på den här nivån ta. Joel sätter sig på knä en kvart innan skottet är avlossat och när sen pucken sitter i princip mitt i målet seglar den enkelt över axeln... Som pojklagsmålvakt fick jag tidigt lära mig att avvakta skytten så långt det bara var möjligt, vilket man knappast kan säga att Gistedt gjorde i den situationen.

Bara att konstatera att vi ger bort en given trea och det gedigna spelat från i lördags lyste med sin frånvaro, med undantag för korta sekvenser i andra och tredje perioden. Det är lätt att sväva iväg (läs: Peter Hedlunds konstaterande att man är nöjd) men efter att ha sett kvällens match kan man konstatera att årets Rbk INTE är ett kvalserielag. Vi är alldeles för ojämna, både under matcherna och över tid. Vi har i snitt släppt in ca 30 mål mer än lagen ovanför oss i tabellen, vilket tydligt visar att försvarsspelet inte håller klassen.

Hoppas så klart att jag får fel, men har svårt att se hur laget skulle kunna överträffa både Västerås och Leksand i avslutningen av serien. De har varit betydligt stabilare än vi och framför allt tagit fler treor, vilket jag tror blir vårt fall när tabellen ska summeras.

2012-01-10 @ 21:58:09
Postat av: bengt lind

det är bara att konstatera att vi är alldeles för ojämn,att påstå att vi har ett komplett lag det håller jag inte med om,därmed påstår jag inte att vi är dåliga ,men en kvalserie med detta gänget det blir svårt. men försök nu att förlänga kontrakten med dom tongivande spelarna så att dom stannar nästa säsong och in med rutineradespelare samt några av våra jätteduktiga ungdomar,så att det blir en bra mix,så ser det bra ut.

2012-01-10 @ 21:58:42
Postat av: Nisse

Jaha det var det! Och Västerås gör vad Rögle skulle gjort med Tingsryd. Känns som att det inte är många halmstrån kvar för en direktplats... Om nu inställningen verkligen varit så jävla låg idag så är det något som inte är bra. Västerås hemma är inte värt ett ruttet lingon längre.

Jag säger bara fan och helvetes jävla skit!!!

2012-01-10 @ 21:59:03
Postat av: Maverick

Gistedt i all ära men så många svåra lägen hade han fan inte. Hur kan du lyfta fram honom. Hade sedan utespelarna använt de två "skodon" som sitter fast på fötterna hade denna match vunnits.

2012-01-10 @ 22:02:00
Postat av: Nisse

Till era konstaterande kan ju lätt tilläggas att laget har på tok för dåliga målvakter den här säsongen. Det om något är anledningen till att de släppt in så mycket mål...

2012-01-10 @ 22:02:25
Postat av: Niclas (RBK)

Nisse: Njae, det vet jag inte om jag håller med om. Exakt samma målvakter som förra året. Ett par dåliga matcher innebär inte att målvaktsparet är för svagt sett över hela säsongen. Att båda målvakterna har över 91% i räddningsprocent är lite anmärkningsvärt tycker jag. Detta då det var ren high chaparall i Rögles defensiva zon de första 20 matcherna. Sett till de senaste 10-12 matcherna tror jag att både Gistedt och Fransson ligger rätt högt upp i en lista baserad på räddningsprocenten.

2012-01-10 @ 22:26:31
Postat av: Johan

Så jäkla sjukt att Simon sitter på bänken!

2012-01-10 @ 22:36:27
Postat av: Niclas (RBK)

Johan: Både och, jag tycker att konditionen har saknats de gånger han faktiskt har fått speltid. Men visst, han borde få chansen snart tycker jag.

2012-01-10 @ 22:54:53
Postat av: ??

Har alla missat att glimmenvall helt och hållet släpper sin spelare efter att skottet avlossats vid första mÅlet. Hade han inte gjort det så hade han klarat rensa den. Gistedt går ut lÅngt ja.. Men fanns kanske en anledning?

Starkov va mycket bra idag ja. Jackie är lika horribel som vanligt. Glimmenvall har hittat "formen" han hade stora delar i es..

2012-01-10 @ 23:42:14
Postat av: Macke

I matchens absoluta början slår Starkov 2 felpass inom 15 sekunder..tur för honom han ej har 27 på tröjan då hade han fått sitta resten.. I övrigt en väldigt flängig match där vi uppenbarligen fick problem när TAIF checkade oss högt. Jag kan verkligen inte förstå hur man kan hylla Gistedt idag!!??? Första målet säljer han sig på helt när det kommer ett fjuttigt dragskott som går en bra bit utanför och hinner sedan inte tillbaka,det tredje målet han släpper in går för fan rakt mot honom,det målet hade Fransson ALDRIG släppt in då han är större och får sådana skott på sig.

I övrigt så ska Jacke skämmas för han ska sätta MINST 1 och egentligen 2. Liljewall är bra idag och hans 3-1 mål är ett klass-avslut som var riktigt fint att skåda! Och jag ser att folk hyllar Starkov av någon anledning,visst han var bättre idag än vanligt...men som sagt,uppenbarligen har folk sänkt kraven så lågt att om han är bättre än Rikkk hanseeeen så har han gjort en bra match... Jämför Starkov med t.ex jobbet som Sylwander gör som genom stenhård checking sätter upp FLash som distinkt sprätter dit det...SÅ ska en bra forward agera!!

2012-01-11 @ 02:07:20
Postat av: Sven Pärlberg

Detta är Rögle. Kanonmatch mot VSK följt av detta bottennapp. Har vi sett det förut? Vi kan inte kräva att juniorerna presterar match efter match men de med rutin ska ha en högre lägstanivå än de visar! I det närmaste en kollektiv kollaps av ett lag där flertalet tjänar hyggligt men presterar för dåligt. Målvakterna över lag bra men backsidan håller inte och framåt saknas målskyttar som vi kan lita på. Sett till truppen inför säsongen har Rögle lyckats synnerligen dåligt med värvningar och med värderingen av spelarna. Tack vare juniorernas intåg har det lyfts under säsongen plus Tagnes o plus Himmelfarb. Tingsryd kör över Rögle! Man skäms!

2012-01-11 @ 07:47:20
Postat av: HEA

Macke...lugna ner dig nu. Vi har fattat att du inte tycker om Starkov, vad han än gör. Att han varit bra i 3 raka har för dig ingen betydelse. Han kommer i dina ögon aldrig att lyckas. Vi har fattat det nu.
Hoppas att du är en bättre människa än Starkov, så att du kan lyckas i ditt liv någongång!

2012-01-11 @ 09:29:56
Postat av: Magnus

Lustigt Macke att du nämner Starkov och Rick Hansen i samma mening igen. Är det någon man skall nämna i samma mening som Rick Hansen så är det väl din stora ögonsten Simon Olsson, han åker skridskor som Rich Hansen och är lika stor ungefär. I mitt tycke håller varken Simon eller Starkov tillräcklig klass för att spela, men just nu är Starkov den bättre av de två.

2012-01-11 @ 09:58:41
Postat av: lasse

Tycker inte man ska kritisera HL för mycket.
Han är ung o saknar rutin på den här nivån, en reaktion på alla bra matcher han gjort måste komma.
Det är dax för honom att vila en eller två matcher.
In med VPB mot syrietälje och lufta SO innan han stelnar i båset.

2012-01-11 @ 10:37:00
URL: http://www.roglefan.se
Postat av: Ogilthorpe

Klassisk dipp efter en bra match mot topplag, åker man på en skridsko och tror att det ska ordna sig. Ros ska ros ha och Tagnes och Kenny har verkligen lyckats vända på mycket, men jag tycker att man måste ha verktygen att sätta igång en havererad inställning och inte bara låta tiden rinna iväg.

För övrigt har det sagts tidigare men är värt att nämnas igen. Försvaret håller inte i långa loppet. Visst, det finns ljusglimtar - sett till hur det har sett ut tidigare under säsongen. Men den här backbesättningen håller inte KS-klass.

Sett till försvaret i stort är det en upp och en ner och så fort inte hela laget är på max, så straffas man så enkelt att det ser löjligt ut.

Säsongen man gick upp och även förra säsongen, då kunde man som lag stänga en match vid 1-3 på bortaplan. Det är en konst som inte hanteras och då vinner man heller inte mot Tingsryd borta.

2012-01-11 @ 15:22:58
Postat av: Macke

HEA:Och vi vet nu att du fullständigt saknar kunskap om hur hockey fungerar och att du dessutom tror att spelare som blir kickade har full lön från tidigare klubb och full lön från "nuvarande" klubb..
Hade man haft så usel koll som du har så hade jag nog inte skrivit något alls...nånsin... I övrigt har han inte varit bra i 3 raka matcher,han har varit mindre usel..en väsentlig skillnad, han var bra i förlängningen igår dock,det kan jag ge honom!

Magnus:Du bodde under en sten hela förra säsongen då antar jag?

2012-01-11 @ 15:34:05
Postat av: HEA

Macke: Nu börjar din dryghet att bli riktigt illa...du gör ju bara bort dig mer och mer. Hade du läst mina inlägg så hade du inte förvanskat dem.
Jag har svårt att förstå att man kan hata en spelare så mycket, i det lag som man älskar. Jag anser att man ska stötta dem fullt ut och ge dem cred om dom tar steg framåt. Du bara häcklar allt och alla och anser att det bara är dina åsikter som får synas.
Jag tar mig den grundlagsskyddade rätten att skriva vad jag vill, om vilket ämne jag vill. Mitt hockeykunnande är nog större än du tror. Jag har dock inte lärt mig att sköta en klubb via tv-spel där man säljer och köper som Örebro och MIF. Det finns människor som spelar och dessa växer INTE om man trycker ner dom och fortsätter häckla, trots att dom gör framsteg.

2012-01-11 @ 15:42:53
Postat av: Macke

HEA:Du säger att jag ska ej ska förvanska dina texter och sedan skriver du att jag hatar Starkov.. avdelning självmål :)
Jag hatar inte Starkov, jag tycker bara inte han håller för att få den speltiden han får,inte svårare än så.Jag vill även hellre se Lilja än Häggström. Jag har inte heller sagt att du inte FÅR skriva... Jag talade enbart ur ett personligt perspektiv. Jag personligen uttalar mig t.ex inte om dressyr då jag inte kan något om det...

Jag och någon annan skribent förklarade ju även att en spelare givetvis inte har 2 fulla löner från 2 olika klubbar så då faller ju ditt tv-spelssnack också.. Så tja..det finns inte så mycket kvar i din text som har någon substans då..Alltså är allting som vanligt när du skriver :)
Dessutom om jag nu enligt dig är en tv-spelscoach är det konstigt att jag i ett tidigare inlägg INTE ville värva något iår utan spara pengarna till nästa säsong istället...

2012-01-11 @ 17:16:01
Postat av: Andreas


Är det någon som inte förtjänar sin speltid så är det Nisse. När ska han hitta tajmingen?
Tycker inte heller att A. Bergström stack ut något nämnvärt igår. Känns som han tänker mer på jaget än laget.
Håller med om att starkov gjorde en av sina bättre matcher.

2012-01-11 @ 18:28:51
Postat av: Magnus

Macke: Sen när har någon skullat spela på gamla meriter, trodde att du var en av de som var mest emot det. Ja, Simon gjorde en bra andra halva av förra säsongen, men det var då det. Jag tycker inte att han varit i närheten av det den här säsongen.

2012-01-11 @ 20:11:12
Postat av: Gisanisse

Förstår heller inte varför Gistedt hyllas, han ska bara ta första och tredje också.
Samtidigt så borde Rögle vunnit endå så totalt sett är det dåligt arbete!

2012-01-11 @ 21:22:39
Postat av: mrcharlie

Mycket gnäll på Gistedt, oförtjänt, det är utespelarna som det ska gnällas på, de var inte på tårna idag. Hade utespelarna gjort sitt jobb så hade man inte släppt till över 40 skott.

2012-01-11 @ 22:14:16
Postat av: mrcharlie

Sen, en målvakt går en bit ut ifrån sitt mål för att skära av skottvinkeln, för den som inte fattar det finns det inte mycket hopp.

2012-01-11 @ 22:20:18
Postat av: Nisse

Och Leksand verkar fått ordning på grejerna! Efter "Knallen" i Nelson Garden Arena, så rycker både Västerås och Leksand. Skulle inte förvåna mig om Leksand klättrar ända till förstaplatsen innan serien är slut. Vårat sista halmstrå är att Västerås eller Bofors chabblar till det för sig. Kval tror jag inte det minsta på..

2012-01-11 @ 23:00:56
Postat av: Räven

Hmmm, tycker det är lite väl negativt här inne. Det är ju klart inte helt hälsosamt att tappa poäng med det läget man nu har i serien, men att "bara" få en poäng med sig från skogarna är väl ändå ingen direkt skandal.

Våra streck-konkurrenter har heller inte haft det lätt mot TAIF i år...

2011-12-14 Leksands IF - Tingsryds AIF 0 - 1

2011-12-10 Malmö Redhawks - Tingsryds AIF 1 - 2

2011-12-08 Tingsryds AIF - VIK Västerås 1 - 0

2011-11-04 Tingsryds AIF - Malmö Redhawks 4 - 3

Nej, får hoppas att den "riktiga" formtoppen kommer bara en månad eller så senare än ifjor så ska vi se att det blir vår i år också.

2012-01-11 @ 23:15:46
Postat av: Tuborg

Håller helt med angående Nisse. Det saknas timing mest på grund av bristande spelförståelse och spelsinne.

Har svårt att se Nisse ta nästa steg med tanke på de bristerna.

2012-01-12 @ 09:34:05
Postat av: HEA

Macke: Det är inte lönt att svara på dina inlägg.
Jag hoppas att vi håller på samma klubb - gröntåvitt. Kanske vi kan vara överens om detta??

2012-01-12 @ 12:45:23
Postat av: Niklas

Man får ju ändå imponeras av Nisses +-, han måste ha ett grymt flyt hela tiden med vilka han spelar med, dels med tanke på hans höga speltid, men även med tanke på hans brist på spelförståelse och timing....

2012-01-12 @ 13:06:09
Postat av: Macke

HEA: Slut på argument? Cant say i blame you..Och japp visst gör vi det,hoppas vi kör över tälje!

Niklas:Ehm ja han spelar med Himelfarb och han har öst in poäng...Räcker han håller sig undan så får han bra +- :)

2012-01-12 @ 14:02:22
Postat av: Niklas

Mmmm så kan man också vrida på det....

Börjar dock bli tröttsamt med detta eviga gnäll på Nisse. Snubben är hyperviktig i laget, inte minst för att spelare så som Eric ska kunna lägga så mycket energi som möjligt på offensiven. Man kan inte bara bedöma spelare utifrån poängskörden, det finns något som heter rollspelare också, och de får man inte underskatta så som ofta sker....

Komiskt också att folk snackar om hur usel våran defensiv är och har varit under säsongen, samtidigt vill man minska speltiden på en spelare som har varit inne på enbart TIO baklängesmål i spelet 5 mot 5 under säsongen....

2012-01-12 @ 14:32:16
Postat av: HEA

Macke: nope, har inte slut på argument men jag begriper att det är dags att döda en meningslös "diskussion" eftersom den inte kommer längre när man bara får korkade motkommentarer utan ny substans. Det leder inte en diskussion framåt nämnligen.
Nu rustar vi för att spöa SSK istället!

2012-01-12 @ 16:59:04
Postat av: Andreas

Niklas, du har helt rätt, nisse är en roll spelare. Låt han då spela i en kedja där hans roll passar in, en checking line som ska inrikta sig på att hålla tätt bakåt och köra slut på motståndarnas backar, och INTE i en kedja där det ställs krav på att produsera mål framåt i varje match.

2012-01-12 @ 20:02:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: gronvitasumo@gmail.com



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: j.lindeblad@gmail.com eller gronvitasumo@gmail.com.
Mobilnummer: 0733255270.