Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med Boork - "Tjärnqvist hoppar på det tåget som passar"


Rögle ligger fortfarande i startblocken inför sin Elitseriesatsning. Jag ville veta hur "experterna" tycker och tänker om Rögle och vad man behöver göra för att lyckas. Är man expert så är man. Så varför inte snacka lite med Leif Boork som är frispråkigheten själv. Jag frågade om han var sugen på att ställa upp på ett par frågor och det var som vanligt inga problem.

Rögle är tillbaka i Elitserien. Har de där att göra enligt dig?

- Det tycker jag. Rögle är en klassisk ishockeyort i södra Sverige där den genuina toppidrottskulturen och ungdomskulturen i ishockeyn kombineras på ett effektivt sätt, säger Leif Boork till gronvitasumo.se.


Vad krävs för att det inte ska bli som sist, bottenstrid och sedan åka ur. Jag vet att Rögle har en bättre grund att stå på denna gång och bättre utvecklingsbara spelare. Räcker verkligen det?

- Jag tycker det är viktigt att ta för sig. Både i målsättningar och på banan. Men det får inte ske på ett för kaxigt sätt. Det ska naturligtvis synkas i alla led i organisationen så att alla drar åt samma håll. Växjö Lakers och Brynäs IF är två bra aktuella exempel på detta.

Du med erfarenhet från nivån en längre tid, vad ska prioriteras för att lyckas, i värvningsväg.

- Jag skulle börja med tydliga positioner i försvarsspelet. Därifrån bygger vi också ett anfallsspel. Jag tycker laget ska vårda pucken och försöka spela sig igenom ett samlat motstånd. Jag tycker man ska ta risker i det konstruktiva spelet. Annars blir det ett överlevnadsspel som bara blir pressat att spela för spelarna. En bra målvakt, ett par spelande backar, några konstruktiva centrar och ett antal snabba aggressiva och offensiva forwards.

Pelle Svensson, Rögles sportchef, söker starka karaktärer. Låter det rätt? Vad är en stark karaktär i din bok?

- En bra karaktär är en pålitlig spelare. En som gör sitt bästa varje träning och match. Som ger energi till andra. Och som är solidarisk med klubben och tränarens intentioner, där har du en bra karaktär.

Det ryktas om Mathias Tjärnqvist till Rögle. Är det en sådan?

- Jodå, det tycker jag. Även om han verkar hoppa på det tåget som passar bäst för tillfället. Kanske ger han ett intryck att vara lite för mycket om sig och kring sig, säger Leif Boork.

Har du bra koll på Rögles nuvarande lag?

- Nej, jag har för dålig koll. Men det gäller att hitta en bra mix av unga hungriga spelare och erfarna solidariska spelare. Ett sådant exempel är Joel Lundqvist i Frölunda. Dessutom är målvaktsfrågan oerhört viktig.

När jag ändå hade Boork på tråden så ville jag känna lite på hans förväntningar inför stundande Hockey-VM. Vilka tar guldet?

- Nu verkar det som lagen rustar för fullt och vi får en riktigt kvalitativ turnering. Det egna arrangörslandet brukar alltid få det svårt. Så Finland kan få knepigt att upprepa guldet. Sverige och Finland i final ifjol. Och Ryssland fick stryk av Tjeckien för två år sedan. Så det kanske är dags för ryssarna nu då, siar "Leffe".


----

Intressant att höra hur man ser på Rögle utifrån. Speciell från de som "kan allt". Jag kommer fortsätta med att ge er lite sådana intervjuer under sommaren.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.