Blogg listad på Bloggtoppen.se

Grönvitasumo listar Allsvenskans - "De borde vi inte värvat"

Det är lätt att vara efterklok, speciellt med facit i hand. Här släpper jag mina tankar om vilken värvning i respektive lag har floppat rejält. Väljer att hitta en i varje lag även om det kanske inte känns rättvist.

Almtuna
William Wallén återvände till Almtuna efter en mindre lyckad try out i Jokerit. Förra säsongen öste han in i Almtuna och var tillsammans med Mark Hurtubise ett stort hot de matcher jag såg. Det blev då 11 poäng på 12 matcher. Denna säsong har det blivit pannkaka, fyra poäng på 23 matcher. Till klubbens försvar så sa Bobo till mig när värvningen blev klar att man inte betalar något då det är Frölundas spelare fortfarande. Om det stämmer så kan man kanske inte klaga men ingen kan vara belåten med Walléns prestation så här långt.

Bofors
Kasper Jensen är den jag får fram i mitt huvud. Ingen flopp men om jag ska ta ut en i Sam Hallams maskin så blir det Kasper. Han har varit bra som defensiv klippa men tilltaget mot Västerås Niklas Lundgren är sådant jag inte vill se.

Borås
Finns ett par stycken men jag väljer Lasse Lassen. Den danske poängmaskinen som gjort ett mål och en assist så här långt. Jag blir förvånad om Borås väljer att utnyttja det sista året på kontraktet. Adam Hobson var närmast bakom på flopplistan här.

Leksand
Pelle Prestberg, tufft att säga flopp men han har inte levt upp till förväntningarna. Sju mål på 22 matcher för en tilltänkt superstar är underkänt. Kommer växa, eller ska göra det och då kan han bli den ledare och matchvinnare han värvades för men just nu är han inte där.

Malmö
Vem ska jag välja? Valet stod mellan Ciernik, Lazo och Toivonen till slut. Det blev Ciernik. Han har fullkomligt vräkt in poäng säsong efter säsong. I Malmö ligger han på minus och bara fyra plus fyra. Han ska ligga på en monsterlön också. Ja, allt är relativt men jag lovar, ingen i Rögle är ens på den nivån. Måste nämna Toivonen också, kommer som en aspirant på NHL-plats och rätt ålder och vill framåt. I Malmö är han sämre än Sjögren, vem trodde det?

Mora
Christoffer Bengtsberg
är målvakten som alla lovordar men som inte slår igenom. Mora är hans femte klubb på tre säsonger och i Mora är det ofta han som sätter backarnas nerver på spel. Visst, nyss fyllda 22 år och har säkert 15 år kvar. Han kan säkert bli bra men då måste han hitta platsen där han får ta steget i lugn och ro.

Oskarshamn
När man värvar importer så förväntar jag mig att man ska leverera. Matt Ryan har noterats för en hel del assist men två mål på 24 matcher är det godkänt? Nej.

Rögle
Det är inte svårt att plocka fram floppen här. Kirill Starkov så klart. Två mål och sex assist så här långt för en spelare man hade höga förväntningar på är underkänt. Har sett nästan alla matcher i år och Starkov var har varit bra i en match, mot Malmö. Dessutom ligger han på -9. Finns inget som tyder på att det ska vända heller. Jag tror inte han spelar i Rögle för "kaffepengar" så detta kan vara den största floppen på länge. Nu när Liljewall och A.Johansson återvänder förväntar jag mig att Starkov får nöta bänk. 

Sundsvall 
Eric Moe värvades för att få ordning på seriens kanske sämsta försvar. Det har han inte lyckats med.  Visst, fyra mål har han gjort men ligger har varit inne på hela 17 baklängesmål.

Södertälje
Robert Sabolic
en slovensk stjärna som förra säsongen pumpade in 59 poäng i Jesenice har inte levererat alls i Södertälje. Detta är en floppvärvning, precis som hans landsman Jeglic. Tyckte att det lovade mer i början av säsongen men nu är de inte något hot.

Tingsryd
Den offensive Philip Hersby lever inte upp till det alls i Tingsryd. En enda poäng så här långt.

Troja
Janos Vas
, spelar han fortfarande eller var är han? Nej, men seriöst, Vas har inte kommit upp i den nivå man kan förvänta sig. Han var en av de som skulle bära Trojas offensiv men har varit ovanligt blek.

Västerås
Mikael Zettergren
går inte att känna igen. Inget fungerar och han står och stampar. Inför säsongen rankades han som ett av seriens vassaste förvärv av många efter succésäsongerna i Mora men under Waltin har han inte levererat.

Örebro
Nu blir det liv i luckan men i min bok har inte Emil Kåberg gått att känna igen. Inte samma glöd längre. Han nobbade en förlängning med Färjestad och klev istället ner i Allsvenskan. Ett mål så här långt, är det godkänt? Örebro har gjort 100 (ETT HUNDRA MÅL) och Kåberg som jag vet är en roll spelare har bara varit gjort ett av dem och assisterat till två. Hade jag frågat dig innan säsongen om Kåberg gjort ett mål när vi är halvvägs så hade du inte ansett det vara godkänt. Jag vet att Örebros Mikael Fahlander är nöjd med Emil men hur viktig han än är utanför isen så har han inte levererat där han ska, på isen.

Som vanligt är jag en idiot i mina bedömningar så därför är det upp till er. Vilket lag, vilken spelare är respektive lags största flopp? 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.