Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med Rögletränaren Björn Hellqvist

Imorgon är det slut på sommarledigheten om man nu vill kalla det så. Rögle samlas återigen imorgon för gemensamma träningar och därför tyckte jag att det var passande att slå Björn Hellqvist en signal idag.



- Det drar igång imorgon igen. Det blir inga större skillnader mot innan förutom att vi kommer köra mer på konditionen. Annars blir det relativt likt, säger Björn Hellqvist till gronvitasumo.se.


Hur tycker du det sett ut på träningarna denna försäsong mot förra?

- Jag tycker vi har kunnat lägga till ett snäpp till och de som har behövt lägga på sig muskler har gjort det så jag tycker det ser mycket bra ut.

Någon speciell spelare som tagit sett extra bra ut?

- Nej, jag tycker snarare hela truppen.

Om vi tittar på spelarmaterialet, är du nöjd med truppen?

- Det är klart jag är nöjd. Jag jobbar med den truppen jag har och utgår ifrån den. Jag kan inte arbeta utifrån andra spelare utan jag försöker jobba och utveckla de spelarna jag har.

Ni åker till Schweiz denna säsongen med. Förra året blev lyckat, känslan om att återvända dit?

- Förra säsongen blev jättelyckat bortsett från att vi åkte iväg lite väl tidigt på försäsongen. Denna gången har vi lagt det närmare serien och det hoppas jag gör så att vi är bättre förberedda direkt när serien drar igång.

Den stora debatten om Rögle inför denna säsongen är backarna. Många tycker att det ser för orutinerat och ungt ut. Vad säger du om det?

- Jag tycker det ser jättebra ut och att vi ska vara glada över att vi har så många unga talangfulla backar.

Det ska in en till. Något speciellt du vill ha in?

- Jag fokuserar på den trupp jag har och arbetar utifrån den.

Kenny ut och Wennström in. Blir han en ren ersättare för Kenny?

- Nej, man kan inte kopiera så. Man är olika personer och bidrar med olika saker. Vi har ändrat lite överlag. Vi hittar hela tiden vägar för att bli bättre och jag tycker och tror att vi hittat en väg nu. Hur den ser ut håller vi inom gruppen, säger Björn.

När presenteras lagkaptenen?

- Vi kommer att göra det tidigt på säsongen. Den som blir lagkapten ska vara det under försäsongen också. Det tycker jag är viktigt.

När jag ändå var inne på lagkapten så hörde jag med Björn om Andree Brendheden och om hur han ser ut.
- Det är första sommaren på väldigt länge där Andree har en bekymmersfri sommar. Förra säsongen hade han mycket konstigheter som stoppade honom men nu ser han sugen ut och jag vet att han har en hög kompetens inom sig som kommer att vara nyttig för oss.

Jonas Fransson är han given etta direkt från start?
- Jag har aldrig en uttalad etta från start. Alla går in på samma status när det drar igång sen spelar den målvakten som ser bäst ut när det är dags för match.

Om vi blickar bort från Rögle. Har du koll på övriga lag?
- Det är mitt jobb att ha ögonen öppna på vad som händer i andra lag, så det är klart att man är lite påläst. Känslan är att det blir en tuff serie.

Vilka ser du som förhandsfavoriter?
- Det är oerhört svårt att säga men jag tycker att Örebro redan förra säsongen hade ett bra lag så det ska bli en utmaning att mäta sig med dem nu. Sen blir det spännande att se hur Södertälje hanterar den situationen vi satt i inför förra säsongen.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.