Blogg listad på Bloggtoppen.se

Mina tankar så här långt

Det har bara gått fyra matcher jag vet. Ändå ger jag här min syn på vad jag har sett av en del spelare i Rögle. Jag lovar att inte spara på något i min kritik denna säsong och hoppas att det uppskattas. Man förtjänar både ris och ros.

Målvakterna, visst Rögles försvar var allt annat än bra igår men trots det kan jag säga att Joel Gistedts insats var otrygg, stressig och han släppte in mål som han inte borde. Det syns tydligt att det saknas självförtroende och jag hoppas att han lyfter sig innan säsongen drar igång.
Vi som såg matchen igår kan skriva under på att Jonas Fransson var och är betydligt bättre. Lugn, säker och riktigt snabb i sidled vilket räddade två-tre "klara" baklängesmål igår.
Vem som står i premiären är, om inget oförutsett händer, Jonas Fransson. Jag håller det som 90%-10% i "Frallans" favör.

Backarna, 7 mål i häcken igår och man har släppt in fyra mål eller fler i tre av fyra matcher. Hemska siffror med tanke på motstånd och att Rögle anses som ett förväntat topplag. Är detta bara tillfälligt? När Björn Hellqvist tog timeout igår hördes detta tydligt, "Ge fan i att bara sprida ut er, ni måste täcka också". Det är en bra beskrivning i hur det ser ut.
Ska jag vara ärlig så är det inte många som når upp i den nivå jag förväntat mig, åtminstone inte än så länge. Offensivt är Rasmus Bengtsson riktigt bra, han kommer blomma ut och är given på sex backar. Panelin-Borg tillsammans med Sean Curry är stabila bakåt och håller rent en meter framför och runt målvakten. Det går för långsamt dock, när man ska vända spelet så känns det segt. Panelin-Borg håller jag ändå som en av de bättre backarna i laget så här långt.
Tidigare har jag hyllat Glimmenvall och Bonsaksen, igår var de inte lika stabila men de känns ändå som det mest kompletta backparet just nu. Daniel Sondell ska bidra offensivt och leverera puck. Igår spelade han drygt 23 minuter men är för "osynlig" sett till förväntningar. Han har ett bra första pass men när han ska transportera den själv så fastnar det.

Forwards, de spelare man förväntat sig minst av har varit bäst och tvärtom. Förra säsongens succékedja Olsson-Brithén-Liljewall sätter upp ett jävla tempo men sista biten saknas. Det kommer men att Simon Olsson fortfarande är poänglös efter fyra matcher, det känns som en missräkning. 
Två av lagets stora frågetecken enligt många, Viktor Lindgren och Nils Bergström har verkligen givit svar på tal i inledningen. Om så spelaren heter Andree Brendheden, Alexander Johansson eller Alexander Lindqvist-Hansen så är det kedjan som jag kan sätta allt på, åker flest meter på isen match efter match. Man stångas, hittar varandra bra, skapar målchanser och vinner puck.
Jakob Johansson "brukar" vara svårstartad på försäsongen men nu tycker jag att han redan visar att han är en ledande center. Tillsammans med Kirill Starkov och Magnus Häggström bildar han en formation som kan utvecklas till en poängmaskin.
Kirill Starkov, det är lite fågel eller fisk på honom just nu. Han är bra med pucken, speciellt när han får utrymme och inte blir stressad. I powerplay är han en tillgång men i spel fem mot fem fastnar han för ofta. En sak man lätt kan ändra på. En annan sak lag ser är att han åker betydligt snabbare framåt än bakåt. Det kommer Hellqvist ändra på.
Magnus Häggström kommer göra sina mål, han har ett bra skott och det kommer lossna men efter fyra matcher står han fortfarande på noll mål. Han har hittills missat en rad bra målchanser efter "mackor" av både "Jacke" och Starkov.
Slutligen, Alexander Bergström levererar. Skulle jag idag sätta en slant på vem som kommer vinna den interna poängligan i vinter så är det just #22.Tillsammans med Himelfarb ser jag skyhög potential och som "sniper" i kedjan har man en "nyfödd" Brendheden. Ett pussel som känns komplett faktiskt. Tycker ändå att Himelfarb inte inte hittat formen än. Han ska upp ett par snäpp och sen har vi en "leading center".

Rögle hade förra säsongen problem i powerplay, igår gav det signaler om att man var på rätt väg. Powerplayformationerna igår var Sondell, Bengtsson, Brendheden, Jacke och Starkov, den andra enheten var Glimmenvall som ensam back, Häggström som avslutar från blå, Lindgren, Himelfarb och A.Bergström.
Om det var Borås som sjönk långt ner i sitt boxplay eller om det var Rögle som enkelt kunde spela sig in i zonen låter jag vara osagt men när Rögle var en man mer skapade man ett konstant tryck.

Rögles fem bästa spelare så här långt enligt mig


***** Viktor Lindgren
**** Jakob Johansson
*** Alexander Bergström
** Nils Bergström
* Jonas Fransson/Ted Brithén

Ingen back alltså, Glimmenvall känns närmast denna lista. Panelin-Borg därefter, annars förväntar jag mig ett bättre försvarsspel överlag.



Kom gärna med era synpunkter, inte bara spy ut skit utan gärna motivera. Det brukar bli en massa negativt men försök även hitta positiva saker.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.