Blogg listad på Bloggtoppen.se

Rögle kommer att lyfta, det är jag säker på

Efter den senaste tidens tvivel på Rögles kapacitet denna säsong så vill jag gärna lämna min åsikt på det hela.

Rögle har en riktigt spännande trupp med många egna produkter, man satsar på framtiden och på sikt men samtidgt säger man att man ska hålla toppklass i allsvenskan under tiden. Det tvivlar jag heller inte på. Jag har sett Rögles alla matcher under hela försäsong och säsong och visst, det finns betydligt mer att önska. Jag lovar, Rögle är bättre än visat. Det spelet man tex visade upp nere i Schweiz mot betydligt bättre motstånd var klasser bättre än det man presterat hittills.

Att man satsar på yngre och framförallt egna talanger gör det lättare att acceptera förluster. Det är inte längre några inhyrda legoknektar man tar in utan man använder det bästa från de egna leden. Det gillar jag och det borde alla Röglefans gilla.

Målvakterna
Rögles målvakter är bra och nu senast visade Fransson att han kommer ge Gistedt en hårdkamp om målvaktsposten. Som Hellqvist sagt så kommer målvakten som är bäst för dagen att stå. Sen om det är samma målvakt eller inte det spelar ingen roll. Oavsett känner jag mig trygg med målvakterna.

Försvaret
Det som darrar nu är försvarsspelet, jag menar inte bara backarna utan hela försvarsarbetet över hela banan. Man har inte varit tillräckligt rejäla. När man har så många unga backar som Rögle har där hälften av backbesättningen är mellan 17 - 19 år så är det självklart att det tar tid. Unga spelare är mer beroende av självförtroende än äldre spelare med mer rutin. Dessutom har Vic Bartley precis börjat sin karriär på stor is. Han är bättre, mycket bättre än vad han visat. Laget behöver några matcher till innan man är igång på allvar. Däremot anser jag att man saknar en ledande back. Många snackar om att man bör värva en forward men i mina ögon är det en back man behöver. En som agerar mentor åt de unga spelarna på isen.

Anfallsspelet
Det känns inte alls så bra som jag hoppades på. Visst har man kedjor av bra klass men spelmässigt tycker jag man kört fast och skapar för lite framåt. Bergström och Bergström som imponerade stort under försäsongen har inte visat samma glöd under inledningen. Däremot tycket jag att Liljewall, Brithén och Olsson forsätter att imponera. En jag vill försvara är Brendheden, han har fått oförtjänt mycket skit. Han kommer ifrån en skadefylld säsong och har fortfarande problem med sin fotknöl. Det tar tid att komma ifatt efter att ha varit borta och jag är säker, när vi summerar säsongen så är Andrée en av de bättre anfallarna. En annan som jag ser riktigt stor potential i av de nya anfallarna är Alexander Johansson. Där har Roger Hansson gjort ett bra klipp. Däremot är jag besviken på Jakob Johanssons insatser så här långt. Tycker att han inte når upp till den nivå man är van vid att se honom. Kan ju bero på att han spelat ytterforward, han ska vara center.

Jag ber er, innan ni fortsätter häckla Rögles spelare och ledare så räkna till tio. Med en sådan här start som Rögle fått denna säsong, behöver laget fansens stöd och inte deras påhopp och hånande. Ge laget ert stöd och ha tålamod. Ingen blir bättre av att höra vilka misstag man gjort. Ni borde istället vara stolta över att vi slussar in talanger som Nick Sörensen och Rasmus Bengtsson redan nu. Glöm heller inte bort Dennis Everberg som faktiskt bara är 18 år, han är redan på väg att ta klivet in som en ledargestalt i Rögle. Ge han lite medvind så ska ni se vad det kan bli av honom.
En riktig Röglesupporter stöttar lika mycket i motgång som i medgång även om det svider ibland.

----

Har fått mail om man kan se äldre videointervjuer. Ja här kan ni se dem.

----

Malmö vann dagens enda allsvenska hockeymatch, 2-1 mot Sundsvall på hemmaplan. Det är inget som imponerar men tre poäng är det viktiga.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.