Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med rutinerade Glimmenvall - "Åldern spelar ingen roll"

En som jag inte intervjuat sedan jag startade bloggen är den rutinerade backen Daniel Glimmenvall. Det är ju verkligen en som vet hur det känns att träna på sommaren och hur det är att få ihop "nya" lag.

Daniel inleder nu sin tredje raka säsong i Ängelholm sedan han lämnade laget 1995 för att spela i HV71, Pelicans, Brynäs och Adler Mannheim.

När jag ringde upp så var den förre lagkaptenen hemma och var väldigt positiv till att ställa upp på en kort intervju för GrönvitaSumo.




Det är inte din första försäsong precis, hur är denna mot de andra du varit med i?

- Den har varit mycket bra. Björn Hellqvist gillar hård träning vilket vi inte sluppit undan. Annars skiljer den inte sig så mycket. Jag har annars tränat rätt mycket med Andrée (Brendheden) och kört mycket på cykel medans de andra sprungit.

Du fyller 36 i höst, hur länge orkar du spela på denna nivå?

- Jag har kontrakt denna säsongen sen får vi se hur det blir. Tar en säsong i taget.

Rögle bygger en ung trupp där du är äldst, vad tycker du om Rögles unga satsning?

- Åldern spelar ingen roll. Det som betyder något är att bygga en grupp som fungerar ihop och då är det ju en fördel med yngre spelare.

Du var lagkapten förra säsongen men fick lämna ditt "C". Hade du hoppat på det igen om du fått frågan?

- Nej. Det har inte med förra säsongen att göra men jag har varit det vad jag ska i Rögle. Jag har absolut inget mot att vara lagkapten för det var väldigt roligt.

Ett förväntat val lär vara din bror Jakob?

- Det är inte omöjligt. Han har ju varit i klubben många år så det är inte omöjligt att det blir så men jag vet inte något om det.

På tal om någon som varit i Rögle ett tag nu, Mads Bödker, hur viktigt var det att behålla honom?

- Det var bra. Förutom att han är en duktig hockeyspelare så bidrar han med något varje dag när han kommer till träningarna. En riktigt fantastisk människa.

Du har spelat i tre elitserielag, ett finskt och ett tyskt lag, vilken var din karriärs topp?

- Det var i HV71, där fick jag jobba mig in i laget. När jag kom fanns där fyra landslagsbackar och man fick verkligen jobba sig uppåt.

Nu blir det Allsvenskan, vad tror du om den?
- Det är en ny grej för mig. Sen har vi många nya spelare i laget som man inte känner till så det ska bli spännande att se. Jag är fortfarande bitter på att vi åkte ur. Jag har svårt att släppa det.

Vad var anledningen att ni inte höll er kvar enligt dig?

- I Elitserien räckte inte laget till men kvalserien borde vi klarat av.

Hur ser du på din roll som äldst i laget?

- Ja jag leder den ligan rätt klart nu, haha. Jag bryr mig inte alls om åldern och vill inte bli särbehandlad för att jag är äldst. Det ska inte spela någon roll om du är 17 eller 35 för man ska ha samma krav på sig.

Något jag brukar fråga när jag ringer är vilka som är de bästa man spelat med respektive mot. Vad är dina svar på dem?

- Med får jag ju säga Kenny. Sen finns där andra bra som tex Stillman och Keskinen i HV som också var bra spelare. Mot är lite svårare men första året i elitserien för mig så var där en del som stannat kvar i Sverige som tex Forsberg, Loob och Näslund.

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.