Blogg listad på Bloggtoppen.se

Intervju med Marie Hallman - "AIK blir bättre än vad många tror"

Jag fortsätter arbetet med att ringa runt till olika "experter" för att få deras tankar och funderingar om hockeysäsongen som närmar sig med stormsteg. I onsdags kunde ni läsa Leif Boorks funderingar och nu är det dags för Marie Hallman. Till er som inte har stenkoll kan jag rekommendera ett besök här. Marie har stenkoll på hockeyn överlag men främst är fokuseringen inställd på Stockholmsområdet.  



Hej Marie, berätta lite om vem du är?
- JAg har både jobbat som sport och nyhetsreporter men senaste fem åren har det bara varit sport. Jag har jobbat på alla möjliga redaktioner, tv, radio och tidningar. Senaste året har jag varit frilans åt lite olika tidningar. Innan dess jobbade jag fyra år på Stockholm-City. I sommar har jag ett sommarvikariat på DN.se.

Det var då bloggen startade för Marie kände att hennes utrymme i City-tidningen inte var tillräckligt stort.
- Jag behövde bloggen för att få plats med allt. Det var väldigt begränsat med utrymme i City. Sedan när jag slutade där så tog jag bloggen med mig.

Som bloggare tjänar man inga pengar vilket Marie Hallman intygar.
- Jag får betala för att driva bloggen så jag hoppas på en del jobb så jag kan tjäna något, men ju fler jobb jag får desto mindre tid har jag till bloggen. Jag ska försöka fortsätta och se hur det går men det känns lite osäkert. Förra sommaren hade jag en halv miljon reklamvisningar och på det tjänade jag 160:- . Då blev jag förbannad och tog bort det. 

Din blogg är väl rätt stor och välbesökt, hur många besökare har du?
- Lördagen är sämst men annars ligger det på mellan 800-2000 unika per dag.

Marie skriver främst om de tre lagen i Stockholmsområdet, SSK, DIF och AIK och det kan skapa lite problem ibland. 
- Det är svårt att hålla alla nöjda.  Jag får ofta väldigt schyssta och trevliga mail och kommentarer från läsarna som gör att jag fortsätter att blogga. 

När vi sedan går in på att diskutera hockeyn kommer vi direkt in på AIK som gick upp nu senast. 
- Det kommer inte att gå så dåligt som många tror. Jag tror de kan vara med och slåss om platserna 9-12 men om det skulle nå en slutspelsplats så är det verkligen en guldstjärna. 

Jag tycker att AIK värvat dåligt, alltså inga bra elitserievärvningar. 
- Tycker du ? Säg någon. 

Blomdahl.
- AIK behöver en sådan som honom en som jobbar, river och sliter. Han känns klockren. 

Men Salomonsson som vi tidigare sett i Rögle är väl inget?
- Jag har också hört att han varit en strulpelle men jag har pratat med Gozzi och han säger att Johannes tid utomlands har fått honom att mogna som människa. Har han gjort det så kan det bli en riktigt bra värvning. 

Oscar Steen?
- Där håller jag med dig lite. Jag tycker att man redan har den spelartypen i laget. Sen måste man tänka på att AIK inte har de resurserna för att värva de riktiga spetsvärvningarna. 

Vad kommer AIK ha för nytta av en sådan som Rudslätt?
- Det ska faktiskt bli intressant. AIK behöver en med den rutin och erfarenhet som Daniel kommer att bidra med. 

Vilka tror du annars på i AIK? 
- Hittar Beck en jämn och bra nivå så kommer han vara väldigt bra. Sen finns Gynge, Bång, Sandberg som kommer vara bra om de bara klarar av att ta ett steg till i utvecklingen. Några som verkligen måste upp och visa vad de kan är tvillingarna Ahlström. 

Backsidan ser ju riktigt tunn ut, bara Tärnström som håller för elitseriespel enligt mig. 
- Man har inte värvat som HV71 för att ta SM-Guld utan man har ett mål att hålla sig kvar och det tror jag man gör helt rätt i. Där finns bra backar kakom Tärnström som tex Stefan Johansson och Liwing. Sen tycker jag att Peter Nolander är extremt underskattad. 

Tror du att det finns någon chans att Peter Forsberg kommer till AIK eller är det bara ett pr-trick?
- Hahaha, är inte det nedlagt? Det kommer aldrig att hända. Däremot har de väl fortfarande hopp om Laraque.

Hur är förväntningarna på Kempe från Djurgårdshållet?
- Han ska bli jävligt kul att se. Det är ju en som kallats talang länge nu och hoppas att han kan ta ett steg nu. Han har riktigt skön, kaxig inställning.

Tjärnqvists status då?
- Han är en nyckelspelare men kanske inte lika stor som i Ängelholm. Det finns ju fler bra forwards i Djurgården än i Rögle. Mathias är ingen rubrikmakare eller målskytt men gör alltid ett rejält arbete men det är ju ändå ingen som Djurgården står och faller med.

Om vi går in på allsvenskan. Vad tror du om säsongens upplaga?
- Jag vill inte ranka just nu innan jag sett lite träningsmatcher. Man kan bara kolla på trupperna men det är ju sämsta sättet att ranka på. Det är som Ulf Dahlén sa en gång, "det är som att tippa Elitloppet innan man vet vilka hästar som ska vara med".

Om vi ändå gör ett försök?
- Leksand ser hyfsat starka ut tycker jag. De säger att de inte ska värva in något stort namn men jag tror helt klart att om de känner att de har en chans till elitserien så lär man värva när det närmar sig. Sen ser Malmö stabilt ut, man har fått in en bra målvakt i Bjurö som kommer bli bra. Kanske har Malmö lite dålig spets framåt även om Söderberg och Matsson är superspets. Tycker de skulle behöva någon till.

Fler lag som du tror på?
- Jag tycker Oskarshamn gör en spännande satsning med spelare från Elitserien som Pettersson, Ryno och Gråhns. Det ska bli roligt att följa dem.

Vad har du för tankar om Rögle?
- Joel (Gistedt) ska bli intressant att se. Undrar hur han tagit tiden på andra sidan. Man har fått in Patrik Bergström som är bra, han är rivig och rakt på mål. Håller Carl Gustafsson sig skadefri är han rivig som fan. En sådan som Ted Brithén var spännande att se redan förra säsongen. Jag är ändå tveksam till Rögles chanser. Känns lite för ungt på backsidan och klent på spets framåt. Jag ser tydligt hur Allsvenskan delas upp i en övre och nedre halva och Rögle bör vara med på övre halvan ändå.

Vilka lag tror du kommer att ha störst chans att gå upp?
- Jag har svårt att se något lag som kan gå hela vägen men omöjligt är det inte. Kvalserien är väldigt kort och konstig och där spelar det ingen roll vad som står på tröjorna. Där kan allt hända, precis som med Rögle och nu senast med AIK.

Tack för att du ställde upp med intressant information.
- Tack själv och tveka inte att höra av dig om du undrar något under säsongen.



 

Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.