Blogg listad på Bloggtoppen.se

Härliga bortaminnen

Säga vad man vill om Hockeyallsvenskan men jag gillar den skarpt, både rivaliteten och närheten till bortaresorna är något som är ett stort plus.
Jag har varit med i en del år och har många härliga minnen som Ottos skidåkning eller dopp i en frusen sjö på väg till Dalarna med mera. Det sägs att en bra bortaresa har ett speciellt minne med sig och visst är det lite så. Malmömatcherna var hetare förr, mycket hetare, för er som inte varit med så länge kan jag berätta att förr stod man brevid varandra med enbart ett nät som skiljde vilket betydde att det haglade saker både från det ena eller andra hållet. I år blir det en helt ny upplevelse om hur det är att vara Röglesupporter i Malmö.

Nu när man tittar på Rögles spelschema så ser det väldigt tacksamt ut för en heltidsarbetande förälder att ändå kunna se många matcher på resande fot. Matcher som lär vara gjutna för Röglefansen är;

18/9 Mora
Första bortamatchen för säsongen och det är dessutom en lördag vilket gör att det kvittar att det är Mora. En-två bussar fulla med Ottos bingosnurra, Stellans gura eller bara snacka förväntningar. Den resan hoppas jag att AIA trycker hårt på för det kan bli en tidig höjdpunkt.

9/10 Malmö
Kommentarer överflödiga. Hoppas att både Rögle och Malmöpubliken bjuder till och att "Melodifestivalarenan" verkligen kan ta vara på maranatastämning.

16/10 Tingsryd
En given lördagsresa. Det var längesedan man var i Dackehallen och när den nu får ett välbehövligt uppfräschande, gör det givet att besöka hallen som har skapat så många heta läktardrabbningar och bra matcher. Mina Tingsrydsminnen passar sig inte att ta här men rent sportsligt dyker ett namn upp, Larry Pilut men honom slipper vi.

24/10 Örebro
Söndagsmatcher är sköna. Lätta att dra folk till och vem är inte nyfiken på hårdsatsande Örebro?

6/12 Troja
Nostalgi ut i fingerspetsarna när jag bara tänker på det. Vilka minnen man har, bland annat bröt jag armen där. Trots det är en måndagsmatch så kommer bortasektionen vara sprängfylld.

19/12 Malmö
Ingen inbiten supporter missar ett derby, allra minst när det gäller Malmö-Rögle.

Dessa matcher är fullt realistiska för alla att åka på, det gäller att planera i tid.

När jag sitter och funderar på olika minnen ifrån bortaresorna så dyker det upp den ena efter den andra.

Surahammar borta  på 90-talet, är något jag aldrig glömmer. Jag och två vänner körde bil upp, vi var i god tid så vi passade på att kolla Västerås-Boltic i bandyn. Pisstråkig sport, det gör jag aldrig om. Matchen i Surahammar vann Rögle med 8-3 och trots att det bara var vi tre plus någon enstaka till så tackade Rögle för stödet efter och Arto Routanen som spelade i Rögle då visade härlig tacksamhet som bara det gjorde det värt resan lätt.

Vi var inte många men en träningsturnering i Kristianstad 99, Rögle mötte MIF. Jag minns inte hur matchen gick men jag minns hur jobbiga de få malmösupportrarna var. Ett jävla trummande som vanligt vilket ledde till att vi gick bort o tog den så slapp vi det jobbiga oväsendet.

Björklöven borta för bara några år sedan. Kvalseriepremiär och Rögle vann med 5-2. Det man minns mest var ändå den sjukt långa bussresan. Bussen gick runt 01.30 natten till matchdag och vi var framme en halvtimme före matchstart. Jag minns att jag inte alls gillade hemresan och efter en natts sömn så frågade jag chauffören hur långt vi hade kvar. "- 10 mil kvar till Stockholm". En annan sak jag minns från den resan var att det stod på löpsedlarna att "Röglefansen skämde ut sig i Umeå". Ingen fattade någonting. Inget hade hänt. Jo att vi åkte genom landet för att se en hockeymatch.



Många minnen är från den unga och "dumma" tiden men vi alla blir äldre.


Jag har många fler minnen men vilka minnen har ni ifrån bortamatcher?


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.