Blogg listad på Bloggtoppen.se

GrönvitaSumo rankar seriens - målvakter

Eftersom trupperna börjar bli klara och vi närmar oss försäsong med stormsteg kommer jag nu starta en serie där jag rankar seriens olika positioner. Jag kommer att gå igenom alla positioner.

Jag börjar med att ranka allsvenskans målvakter.


10. Jimmy Danielsson, Oskarshamn.
En målvakt som forfarande väntar på sitt stora genombrott är Oskarshamns nya målvakt Jimmy Danielsson som de senaste säsongerna spelat i norska Frisk Asker. Som ung var han en av Sveriges största målvaktstalanger men han lyckades inte nå hela vägen fram i Leksand. Elitseriedebut gjorde han i Timrå men han har aldrig lyckats ta det där sista steget. Det kan mycket väl komma denna säsongen i Oskarshamn.

9. Patrick Gailbraith, Leksand.
Ingen missade hans succé i senaste VM men jag anser ändå att den 24-årige Gailbraith har mer att bevisa innan han förtjänar att hamna högre på min raknking. Förväntningarna i Leksand lär vara skyhöga och är han redo att bära ett lag som vill tillbaka till elitserien redan denna säsongen?

8. Lars Johansson, Mora.
Lars kommer vara Moras viktigaste spelare den kommande säsongen och han visade redan förra säsongen att han är en målvakt som kan vinna matcher åt sitt lag. När man nu tappat sina två bästa backar så får Lars säkerligen ännu mer att göra men han är ett år äldre och jag tror att han kan ta ett stort steg denna säsongen. En blivande elitseriemålvakt.

7. Jonas Fransson, Rögle.
Efter bra spel i Rögle agerade han sedan backup i Linköping i fyra säsonger innan han lämnade för att få spela mer. Det blev Esbjerg i danska ligan där han naturligtvis fick förtroende. Jonas är 30 år nu och mer rutinerad men kommer få tuff konkurrens av Joel Gistedt som inte kommer till Sverige för att sitta på bänken.

6. Christoffer Bengtsberg, Växjö.
HV71 lånade ut Christoffer till Troja förra säsongen där han inte imponerade enligt mig. Nu ska han ersätta Viktor Fasth i Växjö och den unge målvaktstalangen måste leva upp till förväntningarna nu känns det som. Enligt Granquist är han ruskigt skridskoskicklig.

5. Michal Zajkowski, Örebro.
Här har vi ännu en målvakt som varit på gränsen till elitserien väldigt länge. Kommer få stort förtroende i Örebro och med en intressant backuppsättning framför sig kommer Zajkowski göra en bra säsong som mycket väl tar honom tillbaka till Elitserien redan nästa säsong?

4. Markus Svensson, Malmö.
Var oerhört bra förra säsongen men dippade lite efter jul vilket gör mig lite osäker på hur bra han verkligen är. Har han tagit äänu ett steg sedan förra säsongen kan han mycket väl ta Malmö till kvalserien denna säsongen.

3. Daniel Sperrle, Västerås
En målvakt med hög kapacitet när han är på humör. Han är ojämn och det är det som gör att han numera spelar i allsvenskan. Tiden i Ryssland har säkert betytt massor i för Daniel som var bra när han kom till Västerås och om han vill till elitserien igen så behöver han prestera nu vilket jag tror han kommer att göra.

2. Joel Gistedt, Rögle.
Mina förväntningar på Joel är riktigt höga och jag tror inte att han gör någon Röglesupporter besviken. Att det inte gått så bra som han hoppades på "over there" gör bara han ännu mer sporrad inför sin återkomst till svensk hockey. Vi har redan sett hans kapacitet i Frölunda.

1. Fredrik Pettersson-Wentzel, Almtuna.

Fredrik som fyller 19 år nästa vecka är redan nu en stjärna i hockeyallsvenskan. Att elitserielagen ville ge honom ett år till i Allsvenskan förstår jag inte. "Hela världen" har koll på Fredrik som går en stor framtid tillmötes. Färjestads målvaktsguru Erik Granquist håller ögonen på honom, men det gör även Atalanta Trashers som mycket väl kan ta honom direkt från allsvenskan.


Kommentarer
Trackback

Tipsa Bloggen


Tipsa bloggen om nyheter. Bra tips som visar sig stämma tas tacksamt emot och belönas.
Mobilnummer: 0733255270
Mail: [email protected]



Kontakt


Skribent Jonas Lindeblad. Vill du komma i kontakt med mig? Stötta bloggens arbete genom att ha reklam på sidan? Tveka inte, jag svarar på alla mail.
Mail: [email protected] eller [email protected].
Mobilnummer: 0733255270.